Akkurat nå er 67 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Analyse av eventyr

24. oktober 2014 av synnejenten98 - Nivå: Vgs

Jeg skal skrive en analyse av et eventyr i norsken og jeg har valgt at jeg vil skrive om eventyret rødhette og ulven. Er det noen som har en oppskrift på hvordan man kan skrive en analyse av et eventyr og som kan hjelpe meg med å analysere rødhette og ulven?

Brukbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2014 av FrkJohansen

Når du skal analysere et eventyr er det mange ting som er til felles for de aller fleste eventyr. Nedenfor skriver jeg en del ting som kan finnes i eventyr og hvordan de kan relateres til rødhette og ulven. Å skrive selve analyseteksten blir opp til deg!

Det var en gang... En del av den tradisjonelle eventyrsjangeren er ord og setninger som ofte brukes i teksten. Som mange andre eventyr begynner de fleste versjoner av Rødhette og Ulven med "det var en gang..." og slutter med "... så levde de lykkelige i alle sine dager".

Motsetninger... De aller fleste tradisjonelle eventyr er fylt til randen med motsetninger. Rødhette er god, mens ulven er ond. Rødhette er veldig und, mens bestemoren er veldig gammel. Rødhette er veldig liten mens ulven er veldig stor.

Moral... De aller fleste eventyr har en moral, en lekse man skal lære etter å ha lest/hørt eventyret. Moralen i Rødhette og Ulven er at man skal høre på de voksne/foreldrene sine. Rødhette hørte ikke på moren sin (som ba henne gå direkte til sin bestemors hus uten å snakke med noen) og hun ender opp med å bli lurt av ulven.

Brukbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2014 av Ida89

En ting du burde spørre deg selv når du analyserer et eventyr er hvorvidt eventyret er et kunsteventyr eller et folkeeventyr. Rødhette og ulven er et folkeeventyr. Det vet vi fordi:

- eventyret har ikke en bestemt forfatter (det finnes mange ulike versjoner)
- en enkel oppbygning og handling
- en muntlig fortellerstil
- personer er steriotypier heller en realistiske karakterer (hint: en av dem er en ulv)

Brukbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2014 av Jacobadm (Slettet)

For mer informasjon om generell eventyranalyse, se artikklen i kompendiet.

Brukbart svar (0)

Svar #4
12. september 2016 av djdave

løk

Skriv et svar til: Analyse av eventyr

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.