Akkurat nå er 43 pålogget.

Historie

romantikken og nasjonalromantikken

22. januar 2015 av Mariah - Nivå: Vgs

Hva er forskjellene og likhetene mellom romantikken og nasjonalromantikken? Jeg vet at de er på forskjellige tidspunkter, men jeg synes det er litt vanskelig å forstå hva som er forskjellene i innholdet mellom de to?

Brukbart svar (1)

Svar #1
22. januar 2015 av Olavsilver

Å påpeke forskjeller og likheter mellom romantikken og nasjonalromantikken er lettere sagt enn gjort. Man kan ikke skille de to begrepene helt fra hverandre og sammenligne dem. Den nasjonalromantiske perioden er innlemmet i romantikken og på mange vis en videreutvikling av lignende ideer. Romantikken var en epoke som varte fra slutten av 1700-tallet til midten av 1800-tallet. Nasjonalromatikken derimot oppstod i Tyskland rundt 1800. I Norge varte nasjonalromantikken ca fra 1840 til 1860. De to periodene og deres ideer overlapper en del. For å gi en noe klarere oversikt over innholdet har jeg delt inn en del nøkkelord nedenfor i to kategorier:

Romantikken: lengsel, perfeksjon, sannhet, kjærlighet, erindring, følelser, frihet, skapende fantasi, mystikk, natur, panenteisme (Gud er i alt, alt er i Gud), søken tilbake til fortiden, skjønnhet, en motsetning til samtidens industrielle revolusjon, Wergeland, Collett, Moe, Welhaven.

Nasjonalromantikken: kulturtradisjoner, fortidsminner, nasjonale særtrekk, eventyr, viser, sagn, folkminne, dialekter, maktfordelingsprinsippet, folkesuverenitetsprinsippet, skildre land og folk, Tiedeman og Gude, Asbjørnsen og Moe, Ole Bull, Edvard Grieg, folkloristikk.

Skriv et svar til: romantikken og nasjonalromantikken

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.