Akkurat nå er 42 pålogget.

Samfunnsfag

hva er nato?

18. februar 2015 av cathsand - Nivå: Vgs

Jeg skal skrive en oppgave om Nato, men jeg forstår ikke helt hva det egentlig er. Noen som kan hjelpe meg?

Brukbart svar (0)

Svar #1
19. februar 2015 av Ida89

Forkortelsen NATO står for North Atlantic Treaty Organization. Det er en av verdens største alliansegrupper(land som vil stå sammen og forsvare hverandre i en eventuell krig, e.l.) som Norge er medlem av. Alliansen følger samme grunnregler som andre allianser har gjort gjennom tidene: blir et land angrepet er alle landene i alliansen under angrep og har ansvar for å komme dem til unnsetning.
NATO ble dannet etter andre verdenskrig, med andre ord under den kalde krigen, som et resultat av en utbredt frykt for kommunisme. De to sidene under krigen var USA og Sovjetunionen. Sistnevnte utgjorde et stort landområde (mye større enn dagens Russland) som var under kommunistisk styre. USA som akkurat hadde vært en av hoved aktørene i andre verdenskrig som gikk av med seier var nå redd for at Sovjetunionen skulle fortsette å spre seg videre både i og utenfor Europa. 
Det virket derfor som en god idé å danne en allianse som ville støtte opp under USA og de vestlige verdiene i samfunnet. Nato ble grunnlagt i 1949 (4 år etter andre verdenskrigs slutt) med de opprinnelige medlemmene (i alfabetisk rekkefølge): Belgia, Canada, Danmark, Frankrike, Island, Luxemburg, Nederland, Norge, Portugal, Storbritannia og USA. 

Alliansen ha il enhver tid ulike styrker rundtom i verden til deres disposisjon dersom det skulle behøves. Hovedstyret i alliansen møtes en gang ukentlig, hvor en representant per medlemsland deltar. Hovedkontoret ligger i Brussel, Belgias hovedstad. I dag har alliansen 28 medlemsland, men det er stadig flere land som søker om medlemskap og antallet vil mest sannsynlig fortsette å stige fremover.

I fjor ble vår tidligere statsminister Jens Stoltenberg valgt til å være NATOs generalsekretær!

Skriv et svar til: hva er nato?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.