Akkurat nå er 12 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Tentamen, tema: sult?

11. april 2016 av viccipikki (Slettet) - Nivå: Ungdomsskole

Noen som har hatt eksamen/tentamen med temaet sult? Og evt kan fortelle meg hva oppgavene er, eller andre tips?


Brukbart svar (3)

Svar #1
12. april 2016 av Sigurd

Det første jeg tenker på når jeg hører "sult", er jo Knut Hamsuns roman med samme tittel. Du kan se litt om den her, http://www.nrk.no/skole/?page=search&q=&mediaId=11933. Den er en klassiker i norsk litteraturhistorie - kanskje har dere lest noen utdrag fra den? Jeg tror faktisk du kan finne hele filmen på Youtube, hvis du har tid til å se den ;)

Men sult kan selvsagt være så mangt. Det kan være sult, som oppstår i mangel av mat - det kan ta oss til dagens verdenssituasjon med skjev fordeling av ressurser, både mellom landene og innad i landene. Eller det kan ta oss tilbake i historien. Hvordan hadde man det før i Norge, f.eks. Har du hørt om Terje Vigen av Ibsen f.eks. som måtte ro over til Danmark for å skaffe korn til familien? Eller har du kanskje lest en novelle eller en tekst om noen som er sulten?

Sult kan jo også være "mangel" på andre ting - du kan være sulten på kunnskap, rikdom, berømmelse, kjærlighet f.eks.? De siste årene har jo mange vært opptatt av oppmerksomhet i media og kanksje særlig på Internett. Kanskje kan sulten på å se bra ut kobles til anoreksi og spiseforstyrrelser?

Det kan jo kanskje også være akutelt å se på det motsatte av det å være sulten - nettopp det å være mett. Mett på mat, godteri, livet?

Min erfaring er ofte at tentamener/eksamener i norsk ofte gir rom for ganske mange tolkninger av begrepet, og ofte er det stort spenn i oppgaver og sjangere. Du kan ofte velge det som passer deg og din tolkning best. Men uansett vil det være lurt å kunne trekke inn noe av det du har lest og lært gjennom året, og kanksje særlig hvis dere har fått noen tekster utdelt i forberedelsesperioden! :-)


Skriv et svar til: Tentamen, tema: sult?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.