Akkurat nå er 33 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Hvordan fremstilles samer i disse teksene?

12. april 2016 av secretx (Slettet) - Nivå: Ungdomsskole
Hei
Jeg har to tekster, hvor den ene er dikt. Jeg trengte hjelp med å finne ut hvordan samenes samfunnsforhold , verdier og levemåte blir fremstilt i disse tekstene. Jeg skjønner nesten ikke diktet, ville satt stor pris på hjelp!! Vedlegger den ene teksen og limer inn diktet under


Dikt
Hvis jeg ikke visste
at jeg er jeg og tilhører et folk visste jeg ikke
at du er du
at verden har mange folkeslag
Vedlagt fil: image.jpeg

Brukbart svar (3)

Svar #1
12. april 2016 av Sigurd

Diktet er kanskje det vanskeligste, fordi det nettopp er så knapt, men likevel kan det ligge mye budskap mellom linjene. Jeg kan ikke gi noen full analyse av diktet, men det er kankje noen ord vi kan merke oss – jeg tilhører et folk. Dessuten "jeg er jeg", "du er du". Det sier kanskje noe om identitet og tilhørighet? Jeg-personen er tydeligvis klar over at han/hun har en identitet og tilhører et folk, som kanskje skiller seg fra du-personens? Er det noe av dette som kan være karakteristisk ved samenes samfunn, verdi og levemåte? Diktet starter med "hvis jeg ikke visste"? Hvis forfatteren ikke visste hvem han/hun var og ikke visste at han/hun tilhørte et folk, da kunne vedkommende heller ikke vite at du er du, at verden har mange folkeslag... Hva kan dette bety? Noe om å kjenne seg selv for å kjenne andre, kanskje? Opplever du at det er viktig for personen å vite "at jeg er jeg"?

Leserinnlegget du har vedlagt er kanskje litt mer konkret. Her ser vi tydelig hvordan skribenten bryr seg om tradisjonene, naturenfortellingene og reindrifta, og frykten for at landområdene skal bli ødelagt ved utbyggelse av vindmøllepark. Kan du kanskje trekke noen sammenhenger mellom dette og det vi typisk tenker på som samekultur? Og hva med historien - er det noen likheter her til hvordan samene har blitt behandlet tidligere?


Brukbart svar (0)

Svar #2
09. november 2016 av Monamohamud (Slettet)

What

Skriv et svar til: Hvordan fremstilles samer i disse teksene?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.