Akkurat nå er 43 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Dikt- og novelleanalyse

21. mai 2016 av ArneMel (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei!

Norsklæreren min har vært litt uklar når det kommer til noen punkter i dikt- og novelleanalyser. Jeg forstår det slik at man har noen punkter å gå gjennom. Blant annet språklige bilder, miljø- og personskildringer og synsvinkel. Men så forstår jeg det også slik at man ikke skal ta opp noe dersom man ikke har noe å si om hvordan det påvirker leseren/teksten. Så jeg er litt forvirret. Dersom jeg ikke har stort å si om hvordan miljøskildringene påvirker skal jeg la være å ta dem opp? Eller skal de nevnes uansett?

Takk!


Brukbart svar (0)

Svar #1
22. mai 2016 av Sigurd

Hei!

Jeg tror du har rett i at det ikke er så lurt å nevne noe som du ikke kan forklare har betydning og trekke inn i analysen/tolkningen din. Det er jo litt av meningen med novelleanalysen at du skal kunne finne ut hvilke virkemidler som er brukt for å underbygge handlingen osv. Så å nevne masse, f.eks. mijløskildringer, som du mener er uvensentlig, er da ikke så lurt. 

Å følge en punktliste kan være kjempefint, men man må ikke følge den for nøye. Bruk kun de punktene som er relevante, og som passer til den aktuelle teksten. Noen ganger er teksten kanskje ikke satt opp etter et "fast mønster", og da må man kanskje legge punktlista litt til side. Det viktige er at du får en relevant og godt sammenhengende tekst.

Men! Selv om du ikke finner noen, kan det likevel være at miljøskildringene (eller andre virkemidler) har en betydning likevel! Hvorfor har forfatteren tatt seg bryet med å skrive dem i det hele tatt hvis de ikke er viktige? Særlig i noveller og dikt, hvor det er lite plass til uvesentligheter. Kanskje spiller de en viktig rolle i noe så enkelt som å sette stemningen eller hjelpe leseren i å sette handlingen i en kontekst?

Skolediskusjon har også noen kompendier du kanskje vil kikke på:
Novelleanalyse
Diktanalyse

Ellers finner du ofte mye fint på ndla.no


Skriv et svar til: Dikt- og novelleanalyse

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.