Akkurat nå er 36 pålogget.

Matematikk

Muntlig eksamen

11. juni 2016 av meg111 - Nivå: Vgs

Hei! Noen som har eksempel på spørsmål man kan få under muntlig eksamen i matematikk R1?

Brukbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2016 av Sigurd

Jeg har ikke selv vært oppe i matematikk R1 muntlig, men jeg vil anta at fokus ligger på kompetansemålene der også. Så sørg for å lese gjennom læreplanen:

http://www.udir.no/kl06/MAT3-01/Hele/Kompetansemaal/Matematikk-R1/

Mange av kompetansemålene, særlig de som handler om å "gjøre rede for", "drøfte", "utlede" eller liknende, er ofte fine å stille som spørsmål på muntlig eksamen. Et par vilkårlige eksempler på kompetansemål som f.eks. kan være aktuelle
– gjøre rede for begrepene grenseverdi, kontinuitet og deriverbarhet, og gi eksempler på funksjoner som ikke er kontinuerlige eller deriverbare
– gjøre rede for forskjellige bevis for Pytagoras’ setning, både matematisk og kulturhistorisk
– utlede de grunnleggende regnereglene for logaritmer, og bruke dem og potensreglene til å forenkle uttrykk og løse likninger og ulikheter
– gjøre rede for begrepene uavhengighet og betinget sannsynlighet, og utlede og anvende Bayes' setning på to hendelser

Læreplanen gir altså ganske klare føringer til hva som er aktuelt å lese på.

Det kan være lurt å fokusere på grunnprinsippene. Bruk dessuten litt tid på å trene på noen bevis. Det er stor sannsynlighet for at du får et spørsmål om å utlede noe, særlig hvis det går bra.

Ellers er det alltids lurt å gjøre en del oppgaver, kanskje særlig de korte eksamensoppgavene på Del 1 av skriftlige eksamener er relevante.

Skriv et svar til: Muntlig eksamen

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.