Akkurat nå er 37 pålogget.

Matematikk

matte s1

21. februar kl. 14:19 av av - Nivå: Vgs

heihei! et veldig teit spørsmål sikkert. Men jeg merker når jeg driver å regner med f.eks å finne vekstfart osv så er det en del komme regning. Å jeg klarer å regne ut om det feks er 3.6 * 4. Men jeg klarer ikke å regner når det er komma med pluss og minus hvor kun det ene tallet er med komma. f.eks -3,6 + 40 med mindre jeg har kalkulator... å jeg må klare å regne uten haha

jeg er ikke speiseilt god med hoderegning og har prvød å søke på nettet, men da viser de der hvor begge tallene har komma i seg, og det vet jeg jo hvordn man skal regne. Så om noen har en grei huskeregle/metode setter jeg stor pris på det

Brukbart svar (1)

Svar #1
21. februar kl. 15:29 av Sigurd

Nummer 1: Ingen spørsmål er teite! Dette er et veldig godt spørsmål! Å lære seg gode teknikker for hoderegning er lurt!

Du kan alltid legge på komma og desimaler hvis du vil: 40 er det samme som 40,0. Eller 40,00000 om du vil. Hvis du har lært algoritmen for å trekke tall fra hverandre, vil du altså kunne bruke den samme teknikken om det ene tallet ikke har komma, da er det bare å legge på "komma null..."

Se evt. her: https://www.matematikk.org/trinn5-7/artikkel.html?tid=154311&within_tid=154309
og her: https://www.matematikk.org/trinn5-7/artikkel.html?tid=154312&within_tid=154309

Uansett kan det være lurt å tenke litt på hva komma-tallet egentlig betyr, og i hoderegning kan det være vel så bra å tenke seg en tallinje og hvordan desimaltallene plasserer seg mellom heltallene i stedet for å sette opp en algoritme. -3,6 + 40 bør du nemlig kunne ta raskt i hodet uten å sette opp algoritmen! La oss se på det. Her er en tallinje mellom 0 og 2 hvor alle tallene med én desimal er vist.

Se eventuelt denne videoen for mer forklaring av tallinjen: https://youtu.be/2VIf4tKrw1I

La oss nå se på -3,6 + 40. Dette er akkurat det samme som 40 – 3,6, som kanskje er lettere å forestille seg.  Se på bildet under mens du leser: Du starter på tallet 40 på tallinja. Så går du først tre plasser mot venstre (-3) og så går du seks tideler til mot venstre (-0,6). Da har du til sammen gått 3,6 til venstre fra start på 40. (40 – 3,6). Da havner du på 36,4 (det samme som å gå fra 36 og 0,4 mot høyre).

Du kan tenke at 3,6 er litt mer enn 3 og litt mindre enn 4. Så hvis du tar 40 – 3 = 37, trekker du fra litt for lite. Tar du 40 – 4 = 36, trekker du fra litt for mye. Det kan derfor være greit å i hodet trekke fra heltallet først, og så ta hånd om desimaltallet etterpå.

Det neste du bør gjøre er å si "takk og farvel" til kalkulatoren din for en stund. La det gå sport i å regne flest mulig stykker uten kalkulator. Du vil synes det er et svare strev i starten, men etter hvert vil du faktisk oppdage at det går fortere å regne i hodet enn å finne frem kalkulatoren og taste tallene. Legg kalkulatoren godt ned i sekken og bruk tiden på å lete den fram bare når du først absolutt må. ;-)

Svar #2
21. februar kl. 19:12 av av

herlig! utrolig takknemlig for et så flott svar!:))) tror jeg skjønte det litt bedre i og med at du nevnte jeg kunne legge til 40,00.. og ja skal prøve så godt jeg kan å legge kalkulatoren bort. Blir bare en vane i og med at i fysikk og kemi blir fen brukt ganske hyppig :// hehe menmen

Skriv et svar til: matte s1

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.