Akkurat nå er 27 pålogget.

Biologi

Blokkvalg spørsmål

24. februar 2017 av kristinebreilid (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei. Jeg er 17 år og går på Bryne vgs. første året på studiesepialisering. Vi har nå fått blokkvalgene for vg2. Biologi 1 og biololgi 2 ligger i to ulike blokker, som gjør det mulig å velge begge to. Planen min er å velge biologi 1 og 2, s1 matte og friluftsliv. Jeg lurer derfor på om det er lov å velge biologi 1 og 2 i vg2, og må du da bare gå videre med ett realfag i vg3(i mitt tilfelle matte s2) fordi du på en måte allerede har gått videre med biologien? Burde det ikke være mulig ettersom de ligger i ulike blokker?


Brukbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2017 av Sigurd

Biologi 1 og Biologi 2  er bygget opp slik at de kan velges uavhengig av hverandre, ja.

Biologi består av to programfag: biologi 1 og biologi 2. Faga er bygde opp slik at dei kan veljast uavhengig av kvarandre.

Kilde: https://www.udir.no/kl06/BIO1-01/Hele/Struktur

Det bør derfor gå helt fint å velge begge i VG2, siden de ligger i forskjellige blokker.

På vilbli.no står følgende (hvis du vegler realfag som programområde):

Du må ha fordypning i to programfag fra realfag. Det betyr at du må velge to fag på Vg2 som du viderefører på Vg3. Hvert fag må være på 140 timer. Eksempel på to fordypninger: Matematikk R1 og R2 og biologi 1 og 2.

Kilde: https://www.vilbli.no/?Program=V.ST&Side=1.2&Kurs=V.STUSP1----_V.STREA2----

Du skal ha fordypning i to fag innen programområdet du velger i løpet av VG2/VG3. Når du velger både Biologi 1 og Biologi 2 i VG2, vil jeg anta du får den nødvendige fordypningen, selv om du ikke har fordelt faget over to år. Da bør det holde å velge S2 i VG3, og da har du fordypning i to realfag. I tillegg har du valgfaget friluftsliv i VG2 som erstatning for at du ikke har fellesfagsmatte, og så må velge to ekstra fag i VG3 slik at du får nok timer.

Men jeg klarer ikke finne noen helt presis informasjon på at du ikke må ha to fag fra programområdet i VG3, så for å være på den sikre siden bør du ta kontakt med skolens rådgiver. Se skolens nettsider.

Du bør passe på at valgene du evt. ønsker å ta går fint i VG3. Det kan f.eks. være at du ikke får mulighet til å velge et VG2-fag samtidig pga. blokk-kollisjon osv., og du kan ikke velge et VG3-fag som bygger på et VG2-fag hvis du ikke har hatt det. Sjekk også at du får de fagene du trenger for evt. videre utdanning.

Som fysikklærerstudent vil jeg benytte anledningen til å reklamere litt for Fysikk 1 - det er faktisk et veldig spennende fag (syns jeg i alle fall!) som ikke bare åpner mange karrieredører, men som også gir deg et spennende innblikk i hvordan verden faktisk henger sammen. ;-)


Svar #2
02. mars 2017 av kristinebreilid (Slettet)

Tusen takk for svar! Skal gå og snakke med rådgiver :)


Skriv et svar til: Blokkvalg spørsmål

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.