Akkurat nå er 27 pålogget.

Naturfag

Hva er elektrisistet?

24. februar 2017 av Hjelp123 (Slettet) - Nivå: Ungdomsskole
Hei! Jeg trenger virkelig hjelp! Spørsmålet mitt er hva er elektrisitet? Jeg trenger en kort forklaring som er forklarende siden jeg ikke er nos spesielt smart, jeg har en prøve og kommer meg ingen vei videre på øvingen uten og kunne dette. Tusen takk for svar<3

Brukbart svar (0)

Svar #1
24. februar 2017 av Sigurd

Elektrisitet er et svært bredt emne, og handler om mye. Men kort sagt kan vi si at det handler om strøm og ladning.

Elektroner er partikler med negativ ladning.

En positiv ladning frastøtes en positiv ladning.
En negativ ladning frastøtes en negativ ladning.
En positiv ladning tiltrekkes en negativ ladning.
Ladningsnøytrale partikler vil ikke påvirkes av positive eller negative ladninger.

Når du gnir en ballong mot hodet, overføres elektroner fra håret til ballongen. Det gjør at ballongen blir negativt ladet. Når du holder ballongen mot veggen, vil elektronene i veggen skyves lenger inn for å komme unna elektronene på ballongen (negative ladninger frastøter hverandre). Veggen blir derfor litt positivt ladet ytterst og mer negativ lenger inn i veggen. Positiv ladning tiltrekker seg negativ ladning. Derfor holdes ballongen på veggen (med statisk elektrisitet!).

I en elektrisk leder kan det gå strøm. Strømmen er egentlig elektroner som dyttes rundt i ledningen av en elektrisk spenning.

Lynnedslag skyldes ladninger som samler seg på bakken og i skyene. Plutselig vil elektronene fra f.eks. skyen hoppe ned til bakken. Da kan det bli et lyn.

Du kan selvsagt lese mye mer og se videoer på nett, og antakelig står det mer om akkurat hva du bør kunne i læreboka di. :)


Skriv et svar til: Hva er elektrisistet?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.