Akkurat nå er 13 pålogget.

Fysikk

Termofysikk

24. mars 2017 av Danimv (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei, sitter og lurer på en oppgave. Har klart og komme frem til et svar men vet ikke om det er riktig. spørsmålet er som følgende.

Hvor mye vanndamp ved 100 C går med for og smelte 5,0 Kg is som har en tempratur på -15 C?

Jeg har løst oppgaven slik. 

t1=-288K  t2=273K Mis=5 Kg  c=1950 j/Kg*K  Ls=334,4*10^3 j/Kg r=2257*10^3 j/Kg

Qdamp=Qis+Qsmelt 

r*Mx=c*Mis*ΔT+ls*Mis

Mx=(c*Mis*ΔT+ls*Mis)/r

Mx=(1995*5*15+334,4*10^3*5)/2257*10^3=0,807 Kg

kan dette stemme? syntes det virket så lite ut.

Takker for svar :)


Brukbart svar (0)

Svar #1
25. mars 2017 av Sigurd

Du er absolutt inne på noe her, tror jeg!

Varmen som totalt kreves for å smelte is fra -15 grader er varmen som kreves for å øke temperaturen 15 grader til smeltepunktet, pluss smeltevarmen: Qis-oppvarming + Qis-smelting. Det har du fått til riktig.

Det jeg tror kanskje kan være en feil du har gjort, er at du bare har brukt varmekapasiteten til vanndamp i stedet for is når du regner ut Qis-oppvarming.

Dessuten tror jeg bare du har tenkt på at dampen kondenserer til vann når temperaturen avtar under 100 grader, men ikke at vannet også vil avgi varme. Dampen blir jo da vann ved 100 grader, og i flytende form vil den kunne avgi varme helt til temperaturen blir 0 grader den også. Dermed må du også bruke varmekapasiteten til vann. Likningen bør derfor bli

Qdamp-kondensering + Qvann-avkjøling = Qis-oppvarming + Qis-smelting

Jeg legger forresten merke til at du har skrevet t1=-288 K. Absolutt temperatur kan ikke bli under 0. Hvis målet var å skrive -15 grader, blir det (273 - 15) K = 258 K. :-)

Et annet tips - gi gode/indekser på symbolene. Det er ikke selvforklarende hva c, Ls og r står for. :-)


Skriv et svar til: Termofysikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.