Akkurat nå er 38 pålogget.

Fysikk

Elektrisitet

27. mars kl. 13:04 av lunaboy - Nivå: Universitet

Hei

Holder på med forberedelser til ekamen, og tenkte jeg skulle begynne med det som jeg sliter mest med i Fysikk, nemlig elektrisitet.

Fant en tidligere eksamensoppgave som tar for seg motstander i kretser, strømmen i kretser og polspenninger.

Leser det jeg kan i fysikk boka, men det er nok noe som har hengt ved meg hele livet med tanke på forståelse for elektrisitet og koblinger.

Lurte på om det var noen herlige sjeler der ute som kunne hjelpe meg å bryte denne forbannelsen og hjelpe meg med denne oppgaven :)

Tusen Takk for all hjelp !

Vedlegg: Oppgave

Vedlagt fil: Fysikk.docx

Brukbart svar (0)

Svar #1
30. mars kl. 18:31 av Sigurd

Noen tips:

Når bryteren ikke er koplet til, vil strømmen aldri finne på å gå den veien. Derfor kan du tenke på hele den delen av kretsen (med lampen) som klippet bort. Da får du bare en seriekopling av batteri og motstander.

Når bryteren er koplet til, vil lampen være koplet i parallell til den ene motstanden. Regne ut resultantresistansen for parallellkoplingen først. Den ekvivalente motstanden til parallellkoplingen blir da i serie med den andre motstanden og batteriet.

Indre motstand i et batteri kan du tenke på som en serie mellom en motsatnd og en ideell spenningskilde uten indre motstand.

Generell fremgangsmåte:

1 Bryt ned kretsen i mindre deler

2 Regne ut ekvivalente motstander til parallellkoplinger og seriekoplinger

3 Når du har funnet den totale resistansen i kretsen, bruk Ohms lov.

Skriv et svar til: Elektrisitet

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.