Akkurat nå er 14 pålogget.

Matematikk

Kostnader Investeringer og overskudd

30. mars kl. 22:08 av S1 - Nivå: Universitet
Hei
Sitter fast på oppgave 4, kan noen hjelpe? :/ forklaring og fremgangsmåte hadde vært fint til å forstå

Takk på forkant <3

Oppgave 4
De totale kostnadene ved å produsere x antall enheter av en vare er:
K(x)= -0.4x^2 +180 + 5000 når 100
Resten av oppgave 4 vises på bilde :)

Brukbart svar (0)

Svar #1
01. april kl. 00:58 av Sigurd

Jeg ikke hatt S1 selv, så noen av begrepene er litt ukjente for meg. Slå evt. opp i en lærebok for å lese mer om begrepene. NDLA.no har også mye godt stoff. Jeg har lenket til relevante sider til alle deloppgavene og gitt noen hint. Les gjerne litt på sidene og se om du finner litt mer hjelp, og spør om du lurer på noe mer. Lykke til! :-)

a) Grensekostnad er hvor mye det koster å øke produksjonen med én enhet. Du er gitt kostnadsfunksjonen K(x), som sier hvor mye det koster å produsere x enheter. Stigningstallet til denne grafen vil være endringen i kostnad per enhet. Du finner stigningstallet ved å derivere.

b) Gjennomsnittskostnad antar jeg er hva det i gjennomsnitt koster å produsere én enhet når det produseres x enheter. Kostnaden for x enheter er K(x). Del denne kostnaden på antall enheter, x, for å finne gjennomsnittet.

c) Inntektsfunksjonen I(x) er hvor mye en tjener på å selge x enheter av varen. Det kommer ikke helt tydelig frem i oppgaveteksten, men jeg antar at prisen er per enhet. For å få den totale inntekten må du derfor ta pris og gange med antall enheter. Grenseinntekt er hvor mye mer man tjener ved å produsere én ekstra enhet. Den finner du på samme måte som tidligere - ved å derivere I(x).

d) Overskuddet er det du sitter igjen med etter å ha trukket utgiftene fra inntektene. Du tjener I(x), men bruker nødvendigvis K(x) i produksjonen. Overskuddet O(x) blir dermed differansen.

e) Det maksimale overskuddet finner du ved å se på hvor overskuddsfunksjonen O(x) er størst (hvor den har sitt maksimum). Toppunkter finner du f.eks. der den deriverte er lik null. Du kan også bruke GeoGebra eller liknende.

f) Finn først den x-en som gir maksimalt overskudd (oppgave e) og sett inn i uttrykkene for grensekostnad (oppgave a) og grenseinntekt (oppgave c).

Skriv et svar til: Kostnader Investeringer og overskudd

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.