Akkurat nå er 120 pålogget.

Matematikk

GeoGebra hjelp!

31. mars kl. 01:47 av kristinb - Nivå: Vgs

Igor har kjøpt badebasseng. Det er sylinderformet med radius 1 meter og en høyde på 1 meter. Igor fyller bassenget med vann fra en slange. Vannet renner med konstant fart. etter 1 time er det 1920 liter i bassenget.
Finn grafisk hvor lang tid det tar å fylle bassenget 80%fullt?

ææææ, forstår ikke geogebra! hvordan gjør jeg dette?

Brukbart svar (1)

Svar #1
31. mars kl. 15:19 av HK

Okay, dette må du vite: Sylinderens totalevolum. 80% av dette, hvor fort vannet renner og hvor mye vann vi startet med!.

Antar du vet alt dette av å ha løst oppganene tidligere? ( er du usikker på hvordan du skal tenke for å finne disse så bare spør!). 

V=3141,6 Liter 

80% av V = 2513,3 L

k ( vann inn i sylinderen) = 32 L/min

Og antar at basenget var tomt i starten så V0=0.

Av disse tallene kan vi lage oss en graf, som plotter vannmengde og tid. Er du enig i at vannmengden etter t minutter er: 0+32*t ?

Det vi nå trenger å gjøre er å løse:  80% av V = 32 * t, eller 2513,3=32t. 

Dette kan vi gjøre ved algebra, eller grafisk ved GeoGebra!

For å løse i Geogebra, må vi tenge det vi ser på. Dvs: linje med 80% av V og linje som angir Vannhøyden etter t. minutter. For å gjøre dette skriver du: y = 0,8 * 3141,6 [ 80% av Sylinderens volum] og y = 0 + 32x [ Vannhøyden] inn i komandofeltet. Derreter leser du av hvor de to linjene skjærer hverandre!

Svar #2
31. mars kl. 17:29 av kristinb

tuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk for meget bra forklart svar! =)

Ja har løst oppgaven og funnet ut alle de tallene du sa der, så er enig i det ja. Sleit med det siste avsnittet ditt, å har faktisk gjort motsatt 3141,6*0,8 men det ville ikke geogebra godta. glemte og skrive y= det viste jeg ikke.

og y=0+32x hadde jeg heller ikke tenkt på, skrev bare 32 vanlig. Så takk for det. dette er første gang jeg bruker geogebra hehe=) Så målet er å finne skjæringspunktet og ikke grafen? eller er skjæringspunktet grafen?

Brukbart svar (0)

Svar #3
31. mars kl. 17:49 av HK

Målet er å finne ut av når det er akkurat 80% Vann i bassenget! For å gjøre det kan du enten løse likningen eller lese av svaret grafisk.

Det viktigste er å tegne y = 0 + 32x, da dette er "grafen" din, men istedet for å finne  2513,3 på y-aksen kan du heller  be Geogebra om å gjøre det. Derfor lager vi en linje for akkurat 2513,3 på y-aksen, og ber Geogebra finne ut av det for oss!

Så løsningen er skjæringen. Du må bruke funksjonen Skjæring eller "klikkevertøyet" og gi navnene på de to linjene du har lagt som funskjonsvariabler. så type: SKJÆRING [f,g] burde hjelpe. (her er f og g navnene på de to linjene)

Anbefaler å se om du finner noe grunnlegende videore på GeoGebra, det er et veeeldig nyttig verktøy!

Svar #4
31. mars kl. 17:54 av kristinb

finner ikke ut hvordan jeg skal sette det opp i regnearket :(

Brukbart svar (0)

Svar #5
31. mars kl. 17:59 av HK

Hva mener du med regneark?

Kan det hjelpe å se denne?

http://sinus-2p.cappelendamm.no/elevreal/tekst.html?tid=1502518&sec_tid=1400176

Svar #6
31. mars kl. 22:14 av kristinb

takk fikk det til :) tusen hjertelig takk:)

Skriv et svar til: GeoGebra hjelp!

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.