Akkurat nå er 120 pålogget.

Biologi

bios 1: kap 2 celler

21. april kl. 18:49 av av - Nivå: Vgs

hei! skal ha en muntlig høring på mandag i biologi kap 2 celler. Å læreren vår har utdelt evt spørsmål som definitivt vil dukke opp. Det er et av disse spørsmålene jeg stusser litt på og håper noen her har et greit svar eller evt linker å dele? 

spm er: 

Forklar forskjellen mellom kjønnet og ukjønnet formering, trekk frem fordeler og ulemper.

Jeg skjønner ikke dette, fordi dette nevnes aldri i kapiltet om celler, jeg husker bare at det nevnes i kapitlet for planert ovs? så aner ikke hva jeg skal svare

Brukbart svar (1)

Svar #1
22. april kl. 13:26 av Kakao

I kjønnet formering får avkommet 50% av genene fra mor, og 50% fra far. Dette gir genetisk variasjon og mangfold. I ukjønnet formering er avkommet et klon av moren. Da er avkommet godt rustet til å overleve i et bestemt miljø, men dårligere rustet ved f.eks. miljøforandringer. Siden avkommet arver alle genene fra mor, gjør dette at sykdommer moren har vil bli overført til avkommet. I kjønnet formering har man flere gener å "spille på", slik at ungen ikke nødvendigvis arver mors sykdommer. 

Det er en stund siden jeg hadde Biologi 1, men mener å huske at det står en del om dette i kapittelet om eukaryote og prokaryote celler. 

Skriv et svar til: bios 1: kap 2 celler

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.