Akkurat nå er 10 pålogget.

Kjemi

Entalpi

02. mai kl. 12:06 av ameh

Hei!

Jeg lurer på om noen kan forklare meg når man skal og ikke skal bruke de negtive fortegnene som man får oppgitt i oppgaver sammen med entalpiverdiene. For eksempel når det står ΔHc = -2220 kJ/mol. 

Her er eksempel på en oppgave: 

6.2.5. "En propanbeholder til en gassgrill inneholder 6,6 kg propan når den er full. Forbrenningsentalpien, ΔHc, for propan er -2220 kJ/mol. Hvor mye energi får vi ut ved å brenne all gassen? Molar masse propan C3H8 er 44 g/mol" 

I fasiten er svaret oppgitt som en positiv verdi, derfor forvirrer det meg hvorfor de ikke har regnet med den negative verdien slik den står i oppgaveteksten...

Er også enda mer forvirrende at spørsmålet er "hvor mye energi får vi ut", altså er det en eksoterm reaksjon som avgir energi og svaret burde jo da bli negativt, men i fasiten er det postivt. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
12. mai kl. 09:58 av Jørrian

Når det gjelder entalpi tenk slik: Det er varmeinnholdet til et stoff.

-2220 kJ/mol betyr at H2-H1 (Δ H) er neg. Så energiinnholdet H2 etter forbrenningen er mindre enn før H1. Eksoterm.

Og H2 er mindre enn H1, så negativ!

Så per mol blir det 2220 kJ frigjort som energi. Og kan du beregne antall mol osv.....

Derfor pos. tall, det er ikke snakk om Δ H lenger.

Skriv et svar til: Entalpi

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.