Akkurat nå er 25 pålogget.

Kjemi

hjelp til enzymkinetikk

17. mai kl. 17:23 av simao

Hei 

Om ikke lenge skal jeg ha eksamen i biokjemi. Jeg sliter litt med enzymer . 

kunne noen av dere fortelle meg litt med enklere ord om Vmax og Km ? er det riktig å si at Det å ha høy vmax ;betyr det at enzymet mettes ikke fort ,liksom mettes sent?  kan dere se på bildet som jeg har vedlagt og si meg hvem som har høyest og lavest  km og vm  og hvorfor ? 

takk på forhånd til alle som kan hjelpe meg 

Vedlagt fil: image002.gif

Brukbart svar (0)

Svar #1
17. mai kl. 18:58 av Janhaa

Ang biokjemi har jeg nok begrensa kunnskap. Men kinetikk er jo fysikalsk kjemi relatert:

tror dette er michaelis menten kinetikk, altså relater til enzym (E) + substrat (S) og produkt (P) av katalyse-reaksjoner:

E + S <=> ES og ES => E + P

Vmax er den maksimale reaksjonshastigheten for enzymet og Km (Michaelis-konstanten) er substratkonsentrasjonen som gir halvparten av max reaksjonshastighet.

Ved substratmetning øker ikke hastigheten ytterligereten av den maksimale reaksjonshastigheten.

Da er [S] stor mot høyre på x-aksa og Vmax er max på y-aksa. Da itereres en first order reaksjon.

Ved lav [S] itereres en nulte ordens reaksjon. Km består av flere hastighetskonstanter.

Når [S] >> Km =>

Vmax = k2*[E]o

håper det hjalp...

Svar #2
17. mai kl. 20:45 av simao

Skjønte ikke helt alt du skrev . Er tydeligvis i en annen planet
Kan du forklare med enklere ord , gjerne kommentere hvem som har størst vmax av de to enzymene? Og hvorfor ? Hvem som har lavest vmax ? Hvorfor ?

Brukbart svar (1)

Svar #3
18. mai kl. 18:01 av Jørrian

Grafer viser sammenhengen mellom hastighet og konsentrasjon av blodsukkeret.

Tenk at hastigheten er et tall som viser hvor hardt enzymene jobber.

Og de jobber for å gjøre om glukose til et annet stoff.

I grafene ser vi at:

- Hexokinase har en enorm høy responstid, grafen er bratt og ved en lav glukosekonsentrasjon er Vmax allerede nådd. (100%). Kan ikke jobbe fortere.

- Den andre reagerer tregere og grenseverdien er nok mellom 70% og 80%. Bruk en linjal. Dette er Vmax til Glukokinase som jobber litt langsommere enn hexokinase.

Vet ikke hva du mener med "mettes", tror du lurer på responstid? To enzymer kan ha samme Vmax men forskjellig responstid.

Svar #4
19. mai kl. 00:16 av simao

Tusen takk for svaret
Men
Ut ifra det du sier , er det riktig å konkludere at hexokinase har høyere vmax enn glucokinase ?

Brukbart svar (1)

Svar #5
19. mai kl. 15:06 av Jørrian

Ja, i hvert fall innenfor intervallet på grafen din unntatt x=0.

Skriv et svar til: hjelp til enzymkinetikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.