Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Fysikk 1 Eksamen Mai 2017

22. mai kl. 13:40 av olegil - Nivå: Vgs

Hei!

Jeg skal ha FYS1 eksamen den 31. mai! Lesingen er godt igang, men jeg lurer på et par ting:

1) Hvordan får jeg vite teamet som kommer 48 timer før? Må jeg møte opp på eksamensskolen, eller kommer dette på privatistweb?

2) FYS1 er munt. prakt. eksamen. Min lærer forklarte det slik at man kommer inn, og så begynner læreren å spørre masse spørsmål, "som bevis den formelen", "regn ut denne opgaven" etc. Eksamenen skal vare i rundt 20 min, eller til sensor er fornøyd. Er det slik?

3) Hva er lurest å gjøre? Er det en mix av stofflesing + regne en haug med oppgaver?

Takk på forhånd. 

Ole Henrik

Brukbart svar (1)

Svar #1
22. mai kl. 17:44 av Sigurd

Jeg har aldri gjennomført eksamen som privatist, så anbefaler deg å ta kontakt med den aktuelle skolen for mer info om hvordan de gjør den praktiske gjennomføringen akkurat der.

Jeg vet gjennomføring av muntlig eksamen varierer litt fra skole til skole, lærer til lærer og år til år. Jeg var oppe i Fysikk 1 i 2013, året før nasjonal norm for gjennomføring ble presentert. Men siden fysikk er muntlig-praktisk, mener jeg at eksamensformen ikke har blitt standardisert. Dermed kan det være at det er lokale variasjoner, og jeg anbefaler igjen at du hører med din skole hvordan gjennomføringen er der.

Uansett kan det kanskje være interessant å høre litt hvordan min muntlig eksamen var (ut fra hva jeg husker 4 år senere):

Jeg ble trukket til fysikk muntlig 48 timer før selve eksamensdagen. De 48 timene (og forsåvidt uken før, siden jeg var blant de siste som ble trukket og dermed til slutt skjønte at det måtte bli fysikk) brukte jeg mye tid på å lese (jeg skumleste nok hele boka i løpet av eksamensperioden, og jeg brukte en del tid på sammendrag og nøkkelstoff fra lærebokas nettside), og jeg leste ekstra nøye på de temaene jeg visste jeg ikke behersket så godt. Jeg leste spesielt godt på bevis/utledninger og ting som egnet seg for muntlig eksamen.

Jeg repeterte forsøkene jeg hadde gjort i løpet av året, og jeg regnet også en del oppgaver til hvert kapittel. Dessuten brukte jeg en del tid på KOMPETANSEMÅLENE I FAGET. Disse er riktignok ganske åpne, men når alt kommer til alt er det jo dette du skal kunne etter endt undervisning. Så du får en god pekepinn på hva du bør fokusere på. Les litt mer på det du vet du ikke er så god på. (Det du frykter mest du blir spurt om – jobb så mye med det til du håper at du blir spurt om akkurat det!) Du bør også kunne gjøre en del beregninger, kanskje ikke av de mest avanserte som krever kalkulator, men det er fint for faglærer å gi noen små regneoppgaver undervegs. Legg uansett vekt på prinsippene, du bør kunne forklare hva du gjør muntlig under eksaminasjonen.

Jeg fikk først vite om "tema" på forberedelsestiden 45 minutter før jeg skulle inn i eksamenslokalet (jeg tror dette er vanlig for muntlig-praktisk eksamen, noen har kanskje 24/48 timers forberedelse - sjekk med din skole!). Da fikk jeg et par oppgaver jeg skulle regne, det gikk på akselerasjon og fart, blant annet (type helt vanlig oppgave fra boka, med litt kalkulator osv). Dessuten fikk jeg beskjed om hvilket forsøk jeg skulle demonstrere (måling av tyngdens akselerasjon med tempograf), og jeg leste gjennom rapporten min fra dette forsøkte og forberedte meg litt på det. 

Da eksamen startet hilste jeg nødvendigvis først på sensor og faglærer, før jeg fikk beskjed om å demonstrere forsøket mitt. Jeg satte opp tempografen, koblet til strøm og forklarte hva jeg gjorde og hvorfor (brukte 50 Hz vekselspenning for å gi 100 prikker i sekundet osv.), og forklarte at jeg ville slippe et lodd med en påfestet papirstrimmel for å måle tygndeakselerasjonen (+litt om friksjon og mulige feilkilder). Jeg rakk imidlertid aldri å faktisk utføre forsøket mitt før de avbrøt meg. Da gikk vi bort til tavlen og jeg tegnet en papirstrimmel med prikker forklarte hvordan jeg med prikkene kunne måle tyngdens akselerasjon (avstand mellom prikker delt på 0.01 s - tilnærmet momentanfart i hver ende for å finne fartsendringen osv.). Jeg fikk også noen spørsmål om derivasjon og sammenheng mellom strekning, fart og akselerasjon.

Deretter presenterte jeg oppgavene jeg hadde regnet på i forberedelsesdelen. Her fikk jeg ha med meg noen håndskrevne notater fra forberedelsen (det er eneste hjelpemiddel jeg hadde inne i eksamenslokalet). Det ble også noen spørsmål rundt lineærakselerasjon og "gydlighetsområdet" for formelen jeg hadde brukt.

Dette tok sikkert omtrent halve eksamenstiden (si ca. 20 minutter)
Deretter kom "del 2" av eksamenen. Da satte vi oss rundt et bord, faglærer rett overfor meg og sensor litt på siden. Det lå blyant og masse hvite ark på bordet, så jeg kunne regne litt hvis jeg trengte det. Dette var en uforberedt del. Her fikk jeg blant annet spørsmål om Bohrs atommodell, husker jeg. Jeg snakket da en del om atommodellens "historie", utviklingen fra f.eks. "bollemodellen" til Bohrs variant med elektroner i skall osv. Jeg fikk et par spørsmål fra faglærer, ellers snakket jeg mye selv.

Sensor skjønte at det gikk ganske bra med meg, så han ville utfordre meg litt. Han ble litt ivrig og tok egentlig over spørsmålsstillingen fra faglærer. Men det gikk fint, jeg fortsatte å svare så godt jeg kunne. Han ba meg utlede formelen for resultantresistans i en parallellkopling (dette var jo blant bevisene jeg hadde lest godt på i boka på forhånd, så sensor ble nok litt overrasket over at jeg tok det så fort.). Jeg fikk også spørsmål om hvordan jeg ville koble tre motstander, hver på 10 ohm, slik at resultantresistansen ble 15 ohm. Jeg resonnerte raskt i hodet at tre i serie ville bli 30, og prøvde derfor å koble én i serie med de to andre i parallell og viste utregningen på papiret mens jeg forklarte.

Alt i alt en veldig positiv opplevese for min del. Jeg gikk ut og var mer glad i fysikk enn noen gang, og fortsatte fysikk-studier på NTNU :-P

For å oppsummere, eksamen består av forsøk og forklaring av denne, pluss en lang samtale med faglærer/sensor om stort og smått innenfor fysikken. Litt regning, litt bevis, litt historie. Tiden går frytelig fort hvis du har noe å fortelle, så da er det ikke all verden man rekker å komme inn på.

Jeg ønsker deg masse lykke til! :-)

Svar #2
22. mai kl. 18:35 av olegil

Hei!

Hva skal jeg si? Tusen takk for utrolig bra svar! :) Nå tar jeg det på Bjørknes som privatist, men det skal gå bra!

:)

Skriv et svar til: Fysikk 1 Eksamen Mai 2017

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.