Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Tegne graf for ems

30. mai kl. 14:22 av Pewzzen - Nivå: Vgs

Hei. Jeg er ganske i tvil når det kommer til å tegne graf for ems som funskjon av tid. Jeg kom over to oppgaver som var veldig like, der man skulle tegne graf for emsen. Den ene oppgaven var fra eksamen 2016, der en firkantet sløyfe beveget seg med konstant fart mot et homogent magnetfelt med retning inn i planet. Her skulle man tegne en graf for emsen fra sløyfen begynte å bevege seg mot magnetfeltet, til den var på andre siden. den andre oppgaven var helt lik, bare med andre tall og verdier.

Men fasiten på de to oppgavene tegnet grafen for emsen forskjelllig: den ene startet som negativ, og den andre startet som positiv (jeg legger bilde av grafene nedenfor). Kan noen forklare hvorfor det er slik? Har det noe med at man må velge positiv retning på strømmen eller noe sånn?

Vedlagt fil: loo.PNG

Svar #1
30. mai kl. 14:22 av Pewzzen

Her er den andre grafen.

Vedlagt fil:Skjermbilde.PNG

Brukbart svar (0)

Svar #2
30. mai kl. 14:30 av Sigurd

Det er helt riktig. Hva man velger som positiv retning er opp til en selv (hvis det ikke er gitt i oppgaven). Jeg tror ikke det finnes noen standard for hva man velger som positiv retning i en ring.

Det som er viktig, er at du skriver hva du har valgt som positiv retning (mot eller med urviseren), slik at det er samsvar med grafen og den retningen du har valgt.

Svar #3
30. mai kl. 14:40 av Pewzzen

Okey. tusen takk for svar, du redder meg nok en gang!

Skriv et svar til: Tegne graf for ems

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.