Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Akselerasjon, fysikk 1

13. juni kl. 15:18 av captain - Nivå: Vgs
Hei! Jeg trenger hjelp med å løse denne oppgaven, helst så fort som mulig!

En bil starter fra ro, akselererer med konstant akselerasjon 0,2 m/s2 i 2,0 minutter, kjører så med konstant fart i 5,0 minutter og bremser så ned til null igjen i løpet av 3,0 minutter.

a) Finn toppfarten til bilen.
b) Tegn en fartsgraf og en akselerasjonsgraf for denne bevegelsen.
c) Finn hvor langt bilen bevegde seg tilsammen.

Takk på forhånd!

Brukbart svar (1)

Svar #1
13. juni kl. 16:29 av Sigurd

a) Vi har følgende bevegelsesformel som gjelder for konstant akselerasjon
v = v_0 + at

Bilen starter i ro, så v_0 = 0. Den akselererer med akselerasjon a = 0{,}2 \text{ m/s}^2 i 2,0 minutter, som er det samme som t = 2{,}0 \cdot 60 \text{ s} = 120 \text{ s}.

Nå lar jeg deg prøve å finne farten v etter 2 minutter (dette må være den høyeste farten, fordi etter dette beholder bilen konstant fart, og deretter bremser den ned igjen.

b) Tegn fart langs y-aksen og tid langs x-aksen. Når bilen øker farten konstant, blir grafen en rett linje. Bilen starter i ro, v=0 ved tiden t=0. Dermed starter grafen i punktet (0,0). Deretter øker farten som en rett linje i to minutter til toppfarten du regnet ut i a). Deretter har bilen den samme farten i 5 minutter, før den bremser tilbake til null som en rett linje i løpet av tre minutter.

c) Det finnes flere strategier her. F.eks. er strekningen det samme som arealet under fartsgrafen (husk å regne om evt. minutter til sekunder). Dette er kanskje den enkleste måten å finne den på?

Du kan også dele opp i tre deler, og finne strekningen med denne formelen

s = v_0 t + \frac{1}{2}at^2

Husk at akselerasjonen først er 0,2 m/si 2 minutter, deretter den den 0 i 5 minutter (konstant fart <=> null akselerasjon), og så er den negativ i 3 minutter. Den siste akselerasjonen kan du finne ved å ta sluttfart (0 m/s) minus den konstante maksfarten (som du fant i a) og dele på tiden 3 minutter (omregnet til sekunder).

Håper dette hjelper deg litt på vei. Spør gjerne igjen hvis du står fast. :)

Svar #2
13. juni kl. 19:00 av captain

Tusen takk for svar @Sigurd! Jeg skal prøve å løse oppgaven nå :)

Svar #3
13. juni kl. 19:28 av captain

Hei! Jet får ikke helt til å finne v_o på S2 og S3, du kan se hva jeg ikke får til på bildet nedenfor.
Vedlagt fil:IMG_0323.JPG

Brukbart svar (0)

Svar #4
13. juni kl. 19:38 av Sigurd

Hei igjen!

v0 er farten der du begynner å "måle" strekning. Dvs, når du beregner s2 vil v0 være farten på slutten av s1. Dvs, maksfarten du fant i a).

Når du skal finne s3 vil "startfarten" være farten på slutten av s2. Men siden farten er konstant i hele s2, er dette også den samme farten som maksfarten du fant i a).

Skriv et svar til: Akselerasjon, fysikk 1

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.