Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Newtons lover

19. juli kl. 19:08 av mattenøtta - Nivå: Vgs

Du står på en badevekt inne i en heis. Fortell hvorfor vekta ikke viser dt samme i alle tilfellene.

a) Heisen står i ro

b) Heisen akselererer oppover

c) Heisen går nedover med konstant fart

d) Heisen er i fritt fall

e) Heisen går oppover i konstant fart, og du holder armene rett ut

Jeg skjønner at dette har med Newtons 1. og 2. lov å gjøre, men vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg?

Brukbart svar (1)

Svar #1
20. juli kl. 00:36 av Sigurd

a) Når heisen står i ro, vil du også være i ro. Summen av krefter på deg vil være null (newtons 1. lov). Dvs. tyngdekraften nedover er lik normalkraften oppover. Vekta viser (en omregning av) normalkraften oppover, som her er like stor som tyngden din - vekta viser altså riktig.

b) Heisen akselererer nå oppover, og det gjør du også. Dvs at summen av krefter på deg må være oppover (newtons 2. lov). Normalkraften oppover er altså STØRRE enn tyngdekraften nedover. Vekta viser egentlig normalkraften, og dermed vil vekta vise at du veier mer enn du egentlig gjør. Her viser altså ikke vekta din masse, men normalkraften delt på tyngdeakselerasjonen, som gir en for stor masse fordi normalkraften er større enn tyngden.

c) Heisen går nå i konstant fart. Newtons 1. lov gir at normalkraften er lik tyngdekraften (summen av krefter er null), så vekta viser riktig.

d) Heisen er i fritt fall, dvs. det virker bare tyngdekraft, ingen normalkraft. Dermed viser vekta 0, (selv om du selvfølgelig har samme masse som før, og tyngdekraften på deg er den samme, men vekta måler egentlig normalkraften, som nå er null - derfor sier vi at du er "vektløs" i fritt fall, selv om du egentlig har masse, bare ingen normalkraft)

e) Med mindre jeg misforstår vil måten du holder armene dine ikke påvirke noe som helst. Heisen går i konstant fart, så Newtons 1. lov gjelder, summen av krefter er null, så normalkraften oppover er lik tyngdekraften nedover, og vekta viser riktig.

Skriv et svar til: Newtons lover

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.