Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Termofysikk/astrofysikk

03. august kl. 16:29 av mattenøtta - Nivå: Vgs

Hei!

Kan noen forklare litt nøye hva man mener med innstrålingstetthet, utstrålingstetthet, utstrålt effekt og samlet utstrålt effekt?

Jeg vet alle formlene for disse, men poenget er at jeg ikke skjønner hva disse formlene sier. I tillegg har jeg skjønt det sånn at formelen for innstrålingstetthet er E= L/A, men hvordan kommer jeg fram til denne formelen? Og hvorfor er L=E*A=M*A?

Brukbart svar (1)

Svar #1
04. august kl. 11:44 av Sigurd

Innstrålingstetthet er effekt Pinn (dvs energi per tid) som stråler inn mot noe, delt på arealet av området strålene treffer, A. For eksempel kan vi si at innstrålingstettheten på Jorda er I=Pinn/A, effekt stom stråler inn delt på arealet strålene treffer. For å finne totalt innstrålt effekt må vi multiplisere innstrålingstettheten med arealet strålene treffer. Gang begge sider av I = Pinn/A med med A og du får I*A = Pinn. Det vil si, om jordkloden er liten, vil mindre energi stråle inn, selv om innstrålingstettheten er den samme.

Utstrålingstetthet er utstrålt effekt per flateenhet. F.eks. kan vi si at sola stråler en viss energi hvert sekund (Put). Hvis vi deler denne på solas overflateareal, A, får vi utstrålingstettheten, U = Put/A.

(Jeg har brukt litt andre symboler enn deg, for jeg er ikke helt sikker på hva L og M er brukt som her - symboler er ikke nødvendigvis universelle, ulike forfattere kan bruke ulike symboler.)

Så hva skal vi med utstrålings-tetthet og innstrålings-tetthet? Jo, fordi hvis sola var bitte-liten, men hadde samme utstrålte effekt (samme mengde energi sendes ut per sekund), da må den være mye varmere. Det blir som om du har en panelovn fastmontert på veggen og sender ut varme. Hvis du har en ovn som bare er halvparten så stor, må den ha dobbelt så stor utstrålingstetthet for å sende ut samme varmen, for den har mindre areal som gir varme.

Dette leder oss til Stefan-Boltzmanns lov, som sier at utstrålingstetthet fra et svart legeme avhenger av temperatur. Utstrålt effekt avhenger derimot både av temperatur og av størrelse på det som stråler.

Jeg legger ved en oppgave jeg tidligere lagde om innstråling og utstråling på jordkloden. Den har hint, fasit og løsningsforslag vedlagt. Prøv å regne gjennom den. Kanskje det øker forståelsen.

Skriv et svar til: Termofysikk/astrofysikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.