Akkurat nå er 256 pålogget.

Fysikk

Finne/vise bølgelengden.

27. august kl. 14:35 av MarkusLH - Nivå: Vgs

To bølgekilder S1 og S2 svinger i fase. En person står et sted P på linja hvor det er 2. ordens konstruktiv interferens. Avstanden PS1 = 5m og avstanden PS2=3m. Vis at bølgelengden fra kildene er 1,5 m.

Brukbart svar (0)

Svar #1
27. august kl. 21:26 av Sigurd

Jeg får faktisk ikke dette helt til å stemme. Mulig jeg misforstår noe, eller at PS1 skulle vært 6 meter i stedet for 5 meter?

Kildene svinger i fase, så når en bølgetopp kommer fra S1, kommer det samtidig en bølgetopp fra S2. P opplever konstruktiv interferens, så når en bølgetopp kommer til P fra S1, kommer det samtidig en bølgetopp til P fra S2.

Ved nulte ordens ordens interferens er forskjellen i avstand fra P til kildene S1 og S2 null. Da kommer det samtidig en bølgetopp fra S1 som fra S2, og de kommer samtidig fra bølgekildene.

Ved første ordens interferens må det være nøyaktig én bølgelengdes veiforskjell mellom de to bølgekildene. Da kommer det fremdeles en bølgetopp fra hver kilde, men den ene bølgetoppen er nøyaktig én svingning "forsinket" i forhold til den andre.

Ved andre ordens interferens er forskjellen i avstand akkurat to bølgelengder. Da kommer det også to bølgetopper samtidig til P, men bølgen fra den ene bølgekilden ligger to svingninger "foran" den andre. Det er denne P hører. Da bør det altså bli at 
2 \lambda = 5 \text{ m} - 3 \text{ m} = 2 \text{ m} \Rightarrow \underline{\underline{\lambda = 1 \text{ m}}}

Men dette stemmer som sagt ikke med det vi blir bedt om å vise. Med forbehold om at jeg ikke tenker helt klart.

Svar #2
28. august kl. 09:56 av MarkusLH

Det var akkurat det jeg ikke skjønte også... Ser nok ut til at det er skrevet feil i i oppgavene. 

Takk for svar Sigurd!

Skriv et svar til: Finne/vise bølgelengden.

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.