Lock

SWOT-analyse

Lock

Basert på gjennomgangen av arbeidsbetingelsene, kan vi nu utføre en SWOT-analyse:

  • Styrker (Strengths) 
  • Svakheter (Weaknesses)
  • Muligheter (Opportunities) er  
  • Trusler (Threats). 

I visse situasjoner omtales modellen som SOFT, som står for den opprinnelige navngivningen. I denne varianten byttes Weaknesses ut med Faults.

Styrker og svakheter

Vanligvis er det slik at styrker og svakheter ligger innenfor de interne arbeidsforholdene. Dette er oftest tilfellet, men det kan også forekomme at styrker og svakheter blir identifisert gjennom en analyse av forholdene i bransjen.

Nedenfor finner du en liste med eksempler på generelle styrker og svakheter. Med generelle menes det at disse er faktorer som på en eller annen måte kan være relevante for de fleste virksomheter.

Det er viktig å være så spesifikk som mulig når du noterer ned styrker og svakheter. For eksempel, hvis du oppdager at "virksomhetens ansatte har stor erfaring med omstillingsprosesser", bør du skrive dette i stedet for å si at "virksomheten har en sterk organisasjon".

Merk at det for din virksomhet kan finnes bransjespesifikke styrker og svakheter som ikke er nevnt her. Hvis du analyserer en nettbutikk, kan for eksempel en svakhet være at nettbutikken ikke er SEO-optimalisert, mens det motsatte, at en nettbutikk har gode plasseringer på Google, kan være en styrke.

Det er også viktig å huske på at selv om noe vanligvis regnes som en styrke, kan det i visse situasjoner faktisk være en svakhet. Hvis du finner ut at en kleskjede har lange leiekontrakter på attraktive butikklokasjoner, vil dette normalt anses som en styrke. Men i visse tilfeller kan dette også utgjøre en svakhet for en virksomhet. Dette kan være tilfellet hvis den høye leien for å ha en plassering i et ettertraktet område ikke svarer til de genererte inntektene.

Eksempler på generelle styrker og svakheter

Brand

  • Et sterkt brand
    • bidrar til gjenkjennelighet og tillit blant forbrukere.
    • gir mulighet for premium prissetting basert på merkevareverdi.
    • Differensiering av virksomhetens produkter fra konkurrentenes.
  • Et svakt eller negativt oppfattet merkevareidentitet
    • Begrenser virksomhetens evne til å tiltrekke og beholde kunder.
    • Påvirker negativt kundenes vilje til å betale premium for produkter eller tjenester.
    • Gjør det vanskeligere å skille seg ut fra konkurrentene.

Finansiell posisjon

  • En sterk finansiell posisjon, som for eksempel store likvide beholdninger, høye frie kontantstrømmer og en lav gjeldsgrad (høy soliditet)
    • gir en organisasjon muligheten til å investere og håndtere uforutsette kostnader.
    • Mulighet til å ta opp lån på gunstige vilkår
    • Høy kredittverdighet kan gjøre det enklere å forhandle kontrakter med leverandører og kunder.
  • En svak finansiell posisjon, kjennetegnet ved høy gjeld, lav likviditet eller begrensede frie kontantstrømmer
    • Kan begrense virksomhetens evne til å gjøre nødvendige investeringer i for eksempel forskning og utvikling (F&U), markedsføring eller produksjonsutstyr, noe som gjør virksomheten mer sårbar overfor økonomiske nedgangstider eller plutselige markedsendringer.
    • kan påvirke virksomhetens kredittverdighet, noe som gjør det dyrere å låne penger og potensielt kan begrense tilgangen til finansiering.

Avansert teknologi eller patenter

  • Besittelse av avansert teknologi og patenter kan være en betydelig styrke for en virksomhet, siden det gir en konkurransefordel ved at konkurrenter ikke kan kopiere eller etterligne virksomhetens tilbud.
  • Mangel på avansert teknologi og patenter kan utgjøre en svakhet for en virksomhet, ettersom dette kan gjøre det enklere f
...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn