Lock

Reklame­analyse | Oppskrift

Lock

Med denne oppskriften på reklameanalyse får hjelp til å skrive en reklameanalyse i norsk eller et annet fag.

Den hjelper deg både med analyse av reklamens oppbygging, virkemidler og innhold.

Analyse av en reklame

Når du analyserer en reklame, må du se nærmere på reklamens innhold og virkemidler. Dessuten skal du analysere og vurdere hvordan reklamen lykkes med å overbevise mottakeren.

Med denne oppskriften på reklameanalyse får du alt du trenger når du skal skrive en reklameanalyse.

Eksempler på analyse av en reklame

Underveis i analysemodellen finnes det eksempler på analyse av reklamer. Disse eksemplene kan du bruke som konkret inspirasjon til hvordan man kan analysere en reklame og hvordan man kan formulere seg i en oppgave.

Reklamens formål og hensikt

Reklamen har alltid som formål å enten få mottageren til å kjøpe et bestemt produkt, få et godt inntrykk av en bedrift eller å overbevise om et bestemt synspunkt (f.eks. en reklamen for et politisk parti).

I reklamer er det derfor fokus på kommunikasjonen mellom avsender (som har produsert reklamen) og mottager (forbrukeren). I reklameanalysen din skal du vise hvordan avsenderen forsøker å overbevise mottageren ved hjelp av reklamen.

Reklamens formål og hensikt

Reklamen har alltid som formål å enten få mottakeren til å:

  • kjøpe et bestemt produkt
  • få et godt inntrykk av en bedrift
  • eller å overbevise om et bestemt synspunkt (f.eks. en reklame for et politisk parti).

I reklamer er det derfor fokus på kommunikasjonen mellom avsender (som har produsert reklamen) og mottaker (forbrukeren).

I reklameanalysen din skal du vise hvordan avsenderen forsøker å overbevise mottakeren ved hjelp av reklamen.  

Avsender       →                  Medium        →                  Mottaker
Reklamens kommunikasjon

I reklameanalysen kan du undersøke hvem reklamen er rettet mot. Dvs. hvilken samfunnsgruppe som er reklamens målgruppe/mottakergruppe. Dette er et viktig poeng i seg selv og dessuten viktig for å vurdere i hvor stor grad reklamen er vellykket.

Se et godt eksempel på en reklameanalyse

Har du ytterligere bruk for hjelp til din reklameanalyse? Da kan det være nyttig å se igjennom et eksempel på en reklameanalyse. Her har du et utmerket eksempel på en analyse av en reklameplakat for NYT NORGE og en reklameplakat for en klokke fra CERTINA.

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

Reklame­analyse | Oppskrift

[16]
Brukernes anmeldelser
  • 13.02.2022
    Skrevet av Elev på Vg3
    Tusen takk for god oppskrift, hjalp meg mye med min oppgave:)
  • 27.05.2019
    Skrevet av Elev på Vg3
    Kjekt å ha til stiler, tentamen og EKSAMEN
  • 11.01.2021
    Skrevet av Elev på Vg2
    bra
  • 07.05.2019
    Skrevet av Elev på Vg3
    Det er utrolig bra