Akkurat nå er 4 pålogget.

Matematikk

Epsilon-Delta

02. september 2007 av Magnus (Slettet)
Her følger en introduksjon til epsilon-delta.

Både som student og studentassistent vet jeg at epsilon-delta er noe mange sliter med i det første universitetsåret. Undertegnede skrevet en norsk og forhåpentligvis lettfattelig introduksjon til epsilon-delta.

Kommenter gjerne.

http://folk.ntnu.no/botnan/filer/epsilondelta.pdf

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. september 2007 av ottem (Slettet)

Litt småplukk å rette opp såvidt jeg kan se, særlig setninger som

"Vi ser at en grense eksisterer hvis det for en hver
eksisterer en
"

Det finnes også tungvindte utregninger som



Det fokuseres veldig på å "finne
" her, det kan kanskje være lurere å heller skrive om selve
filosofien, som sikkert er det folk sliter med.

Brukbart svar (0)

Svar #2
03. september 2007 av Bogfjellmo (Slettet)

Enig, min erfaring fra stud.ass.-timer er at det er selve språket i definisjonen som er vanskelig å forstå, og det er egentlig ikke så merkelig, definisjonen er noe tungvint.

Eksemplene er gode, men innledningen bør være litt mer utfyllende og forklare selve ordlyden i definisjonen.

Kanskje dette er en bedre forklaring:

Vi ønsker å bevise at




For enhver
skal vi finne en
slik at implikasjonen



er sann.

Et par bemerkninger:

At en implikasjon
er sann, betyr at hvis A er sann, så må B være sann. Implikasjonen er ikke sann om B kan være usann selv om A er sann.

De to ulikhetene
og
definerer (implisitt) intervaller på tallinja. Skal vi skrive disse eksplisitt, blir de:

og

Brukbart svar (0)

Svar #3
03. september 2007 av mrcreosote (Slettet)

Tanken er god, men utførelsen er skral. Jeg syns det virker mer forvirrende enn oppklarende. Litt mer konkret:

Side 2 øverst: "Vi ønsker..."; denne setninga er forvirrende, den lange implikasjonskjederegninga under også.

"Ved samme angrepsmetode (...) kan vi bestemme dette med enkel regning."; uheldig formulering, det er ikke noe som er enkelt for de som ønsker å lære dette.

Def 0.1: "...la e være antall enheter vi skal avvike mindre enn..."; tungt og forvirrende, hele setninga må gjøres klarere.

Eksempler: "...så d=9 er den største d som tilfredsStiller."; hva?

Like før sluttboksen tillates negativ delta.

Slakt fra min side altså. Når det er sagt er ikke emnet særlig nemt å skrive forståelig om.

Brukbart svar (0)

Svar #4
03. september 2007 av ottem (Slettet)

Som sagt er det mye småplukk å rette opp her. Viktigere her er strukturen i artikkelen. Dokumentet burde gjennomgå konseptene "kontinuitet" og "grenseverdier" rigorøst og oversiktelig, der også
tankegangen forklares intuitivt. Ta gjerne en titt på Lindströms notat om kontinuitet her, som viser det jeg mener. Notatet slik det står nå virker veldig uoversiktlig og forvirrende; hvorfor i allverden vil en "finne" en delta?

Svar #5
04. september 2007 av Magnus (Slettet)

Ja, ser hva dere skriver her. Noe skal jeg ta tak i.. Får se om jeg får gjort noe i helgen.

edit: negativ delta er ikke lov lenger..

Skriv et svar til: Epsilon-Delta

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.