Akkurat nå er 136 pålogget.

Kjemi

Kjemisk likevekt

08. januar 2009 av Janhaa
Serverer en oppgave om kjemisk likevekt. Den er fin trening for kjemi-elever og studenter, og ikke minst folk som øver til kjemi OL.
------------------------------------------------------------

Gitt likevektsreaksjonen:



I et lukka kar blandes 2,5 mol hydrogengass og 5 mol karbondioksidgass. Ved likevekt er stoffmengden til
lik 2 mol. Beregn likevektskonstanten. V = 1 liter.

------------------------
PS

dette er en deloppgave fra en kjemi eksamen i 3. klasse på 1970-tallet. Da het
faget Kj 3.


Brukbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2009 av Yngevege (Slettet)

Vil det, i slike likevekter alltid være slik at produktene er til høyre, eller er det likegyldig/tilfeldig? Og: er positiv delta-H for reaksjonen mot høyre eller venstre? (er positiv delta-H eksoterm? :oops:)

Svar #2
09. januar 2009 av Janhaa

Bra  spørsmål,  ikke noe å skamme seg over.... :wink:

Reaksjonen slik den er skrivd  her er endoterm fra venstre mot høyre. Dvs





dvs at systemet = reaktanter + omgivelser
må ta opp energi fra omgivelsene. Eller sagt på en annen måte; energi (varme) går fra omgivelsene til systemet.

----------------------------------
den velkjente Haber-Bosch-prosessen for ammoniakk framstilling skrives vanligvis slik;

dvs eksoterm

foregår prossen motsatt vei - er den endoterm. Altså

dvs endoterm






Brukbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2009 av Yngevege (Slettet)

dvs eksoterm

dvs endoterm


Vil disse to likevektene ha forskjellige likevektskonstanter?

Svar #4
09. januar 2009 av Janhaa

JA, fine spm. Fortsett å undre...

Anta at den hypotetiske reaksjonen:
har K = 3.
Da gjelder for den motsatte reaksjonen:

K = 1/3



Brukbart svar (0)

Svar #5
10. januar 2009 av adastra (Slettet)

Gitt likevektsreaksjonen:



I et lukka kar blandes 2,5 mol hydrogengass og 5 mol karbondioksidgass. Ved likevekt er stoffmengden til
lik 2 mol. Beregn likevektskonstanten. V = 1 liter.

Likevektsregning er alltid kjekt! Setter først opp en tabell over hvordan reaksjonen går:


Svar #6
10. januar 2009 av Janhaa

Bra adastra. Jeg holder mye på m  kjemi for tida. Har jobba endel m matte også,  men vil utover prioritere kjemi... :-P


Brukbart svar (0)

Svar #7
10. januar 2009 av adastra (Slettet)

Arbeider du som lektor i vgs. eller?
Har planer om å kjøpe noe ekstra kjemilitteratur nå, ettersom jeg allerede er kommet meg gjennom teorien til vgs-kjemi. http://www.kjemi.uio.no/studier/dokumenter/Fremdriftsplan_1808.pdf Ser ut som om denne boken "General Chemistry, The Essential Concepts" brukes i begynneremnet på UiO. Kjenner du til den, eller vet noen andre bøker som er gode?

Svar #8
10. januar 2009 av Janhaa

Arbeider du som lektor i vgs. eller?
Har planer om å kjøpe noe ekstra kjemilitteratur nå, ettersom jeg allerede er kommet meg gjennom teorien til vgs-kjemi. http://www.kjemi.uio.no/studier/dokumenter/Fremdriftsplan_1808.pdf Ser ut som om denne boken "General Chemistry, The Essential Concepts" brukes i begynneremnet på UiO. Kjenner du til den, eller vet noen andre bøker som er gode?

Ja, jobber som lærer og lektor i kjemi på vgs i år (første året). Har ikke arbeidet med kjemi på 7-8 år, da jeg var ferdig på UiO. Og de siste åra har der blitt mye matematikk.

Altså boka jeg brukte  het Chemistry; principles & reactions av Masterton and Hurley. Den er faktisk bra.  Kjenner ikke til boka du nevner. Han ene veileder'n min fra UiO underviste i begynneremnet KJM1100 eller hva d heter.
Jeg har en annen bok på jobben som en kollega brukte på Chalmers tekniska høgskolan i Sverige. Den er veldig bra. Kan skrive navnet på boka seinere.

Antar du leser og regner mye kjemi med tanke på kjemi OL. Synes oppgavene til 1. runde drøyer lenge nå. Men mye fine oppgaver blant på disse nettsidene. Anbefaler deg også Sveriges- og Danmarks kjemi OL sine nettsider!



Brukbart svar (0)

Svar #9
11. januar 2009 av adastra (Slettet)

Ja, jobber som lærer og lektor i kjemi på vgs i år (første året). Har ikke arbeidet med kjemi på 7-8 år, da jeg var ferdig på UiO. Og de siste åra har der blitt mye matematikk.

Interessant, hva kan du gjøre med master- (eller doktorgrad) i kjemi utenom å undervise/forske? Blir mange ansatt i industrien eller er det kun sivilingeniører som gjelder i den gården?

Antar du leser og regner mye kjemi med tanke på kjemi OL. Synes oppgavene til 1. runde drøyer lenge nå. Men mye fine oppgaver blant på disse nettsidene. Anbefaler deg også Sveriges- og Danmarks kjemi OL sine nettsider!

Har øvd litt jevnt og trutt, så får vi se hvordan det går på onsdag. Er spennende å se hvor mye de legger vekt på de nye emnene i læreplanen. Massespektre og protonspektre er viet stor plass i læreboka. Ser for meg at det enten kommer som en stor oppgave (15-20 poeng) eller i multiple choice-delen. Biokjemi er jo også kommet inn i vgs, men jeg syns det emnet tas mest kvalitativt og ikke passer så godt inn på en kjemi-OL-prøve.

Svar #10
11. januar 2009 av Janhaa

  Interessant, hva kan du gjøre med master- (eller doktorgrad) i kjemi utenom å undervise/forske? Blir mange ansatt i industrien eller er det kun sivilingeniører som gjelder i den gården?

Mange havner nok i skole og forskning med den bakgrunnen. Men der avhenger også av forskningsområdet man har arbeida med på høyskolen/UNI.
Siden jeg er kjemiingeniør i "bånn" har jeg arbeida ett år på lab., og etter hovedfag ett par år i farmasøytisk industri (administrativ stilling). De jeg studerte sammen med (på forskningsgr på UiO) tok vel uten unntak doktorgrad. Og jobber overalt egentlig. Forskere (IFE, NBI, FFI, SINTEF, Phillips, etc), de er overing'er og post. doc. på UiO, en er faktisk blitt 1. amanuensis på UiO. Ett par dro også til utlandet (USA) og skaffa seg erfaring.

Noen av de administrative stillingene er lite fagrelaterte (etter min erfaring), men med fine titler og bra lønn! Sjøl valgte  jeg å si opp en slik stilling, og etterutdanne meg i matematikk og bli lærer på vgs. I mitt andre år som lærer på vgs (og mitt første i kjemi) synes jeg dessverre kjemi 2 er litt tamt. 3. klasse kjemi Har blitt avmatematisert og mer "pugge-prega". Først og fremst med tanke på d du nevner ang biokjemi, biologisk kjemi og alt d der.  På 90-tallet når jeg tok 3KJ var der 95% regne-teknisk. Kjemi 1 har jo fått inn termodynamikk som er viktig og gøy. (sjøl er jg fysikalsk kjemiker). Så på vgs nivå liker jeg matte bedre ja.

Derimot på innføringskursa på høyskoler/UNI stiftes bekjentskap med mer interessante emner; Litt Kvantekjemi, kinetikk, mer termodynamikk, mer kjemisk likevekt, utvida syre-base begrep (aktiviteter osv), kjernekjemi, spektroskopi (NMR, IR og Raman, mikrobølgespekt.), osv. Men du kjenner jo endel av disse felta når du sysler med kjemi- OL oppgaver.


Har øvd litt jevnt og trutt, så får vi se hvordan det går på onsdag. Er spennende å se hvor mye de legger vekt på de nye emnene i læreplanen. Massespektre og protonspektre er viet stor plass i læreboka. Ser for meg at det enten kommer som en stor oppgave (15-20 poeng) eller i multiple choice-delen. Biokjemi er jo også kommet inn i vgs, men jeg syns det emnet tas mest kvalitativt og ikke passer så godt inn på en kjemi-OL-prøve.

Jeg vil tro at du ikke ligger på latsida. Bra - stå på. Som nevnt biokjemi etc liker jeg ikke i kjemipensumet. Men der er kanskje ett signal om at biologi (2Bi og 3Bi) blir skvisa ut fra vgs? Du får ha lykke til med 2. runden. Og sende inn noen oppgaver her. (UiO drøyer med å legge ut 1. runde oppgaver 2009, synes som sagt jeg).


Brukbart svar (0)

Svar #11
11. januar 2009 av adastra (Slettet)

I mitt andre år som lærer på vgs (og mitt første i kjemi) synes jeg dessverre kjemi 2 er litt tamt. 3. klasse kjemi Har blitt avmatematisert og mer "pugge-prega". Først og fremst med tanke på d du nevner ang biokjemi, biologisk kjemi og alt d der.  På 90-tallet når jeg tok 3KJ var der 95% regne-teknisk.

Man gjør ikke akkurat mye ut av kjemien på vgs nei. Det mest idiotiske i kjemi 2 er vel at læreboka legger opp til parallellanalyse i uorganisk kjemi. Man lærer jo ingenting av å studere hvilket farge et bunnfall har. Det er jo i serieanalysen de gode argumentene ligger med hensyn på Ksp osv. I tillegg er det jo kun den metoden så funker når man har flere salter. I tillegg falt jo trykk og varmekapasitet ut av fysikken, så naturfagene er på den måten litt svekket av reformen.

Som nevnt biokjemi etc liker jeg ikke i kjemipensumet. Men der er kanskje ett signal om at biologi (2Bi og 3Bi) blir skvisa ut fra vgs?

På min skole ble elevtallet i biologi halvert etter kunnskapsløftet, til fordel for det nye og patetiske faget teknologi og forskningslære. Der får elevene realfagspoeng for å bygge med lego, lage en pastabro og bygge en radiostyrt båt. En tysk utvekslingsstudent fikk sjokk når han så at de drev med det på vgs. "Pastabro lager de i 4.klasse hos oss."

Brukbart svar (0)

Svar #12
12. januar 2009 av Yngevege (Slettet)

Jeg hiver meg litt inn i spekulasjonene om andrerundeoppgavene her  :mrgreen:

Fra 1.runden så vi jo at flervalgsoppgavene var verdt 40 poeng. Jeg er ikke helt sikker, men ut i fra det jeg har sett på tidligere oppgaver har disse ikke blitt vektlagt like mye. Det kan kanskje derfor være rimelig å anta at det også i andre runde vil være en stor del flervalgsoppgaver.

... [/spekulasjoner]

Håper vi treffes i Oslo  :-P

Svar #13
12. januar 2009 av Janhaa

Interessant, hva kan du gjøre med master- (eller doktorgrad) i kjemi utenom å undervise/forske? Blir mange ansatt i industrien eller er det kun sivilingeniører som gjelder i den gården?

Apropos siv. ing. og doktorgrad i kjemi og jobber:

Svein Richard  Brandtzæg overtar nå som konsernsjef i Norsk Hydro. Han er siv. ing. og har doktorgrad i kjemi fra NTNU i Trondheim... :wink:




Skriv et svar til: Kjemisk likevekt

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.