Kjemi
Born-Haber syklus
8NH3 (g) + 10SCl2 (aq) --> 2S4N4 (s) + 20 HCl (aq) + 2H2S (aq)
Dette har jeg funnet ut (http://en.wikipedia.org/wiki/Born–Haber_cycle):
Greia er at man skal atomisere reaktantene
Deretter skal man ionisere dem:
Hvor mange elektroner "eies" av N og S i S4N4?
Jeg får ikke til videre...
Svar #2
15. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Bilde finnes her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thiazyl
Dette er foressten en forberedelsesoppgave til olympiaden.. Det er nesten deprimerende å jobbe med dem, da nesten alle er sykt vanskelig. Jeg burde ha noe lesestoff for å i det hele tatt kunne forstå hva de gjør..
Svar #3
15. juni 2009 av eliGent (Slettet)
Svar #4
15. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Det som faktisk er gæærnt er at mange i min eks-klasse forventer at jeg kjemper i toppen i den internasjonale finalen også :lol:
Jeg ønsker bare å oppnå forståelse og mestring..
Svar #5
15. juni 2009 av Plutarco (Slettet)
Jeg tror ikke de egentlig forventer det, da. Forberedelsesoppgavene er laget av arrangørene av den internasjonale finalen, og er følgelig er nivået deretter..
Det som faktisk er gæærnt er at mange i min eks-klasse forventer at jeg kjemper i toppen i den internasjonale finalen også :lol:
Jeg ønsker bare å oppnå forståelse og mestring..
Lykke til i olympiaden!
Var det du som vant den norske finalen i år? All respekt til dere olympiadedeltagere!
Svar #7
15. juni 2009 av adastra (Slettet)
Hehe. Kipt for dere, hvor lederene faktisk har forventning til at dere skal ta medalje :P
Strengt tatt så bør jo medalje være en rimelig målsetting for norske elever, ettersom den norske skolen er verdensmestere i ressursbruk. Når Real Madrid kjøper spillere for 2 milliarder, forventer de også å vinne fotballkamper. Imidlertid er systemet problemet i norsk skole, og så lenge det fortsetter slik kan man snakke om heldagsskole, leksefri, gratis skolebøker og varme måltider i hundre år uten å øke kunnskapsnivået i skolen...
Svar #8
16. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Strengt tatt så bør jo medalje være en rimelig målsetting for norske elever
burde ha vært
Nå er det jo slik at selv de beste (i Norge) ligger på et nivå som er relativt lavt, siden progresjonen i både barneskolen og ungdomsskolen er så lav. Samtidig så er det jo "tall poppy"-syndromet utbredt. Det er jo både synd og skam at noen elever skal lære mere enn andre.
På en vg-skole i Tromsø hadde de nylig et prosjekt i mattematikk der elevene var, for en periode, delt inn etter deres nivå. Dette førte til mindre ressursbruk, bedre motiverte elever og høyere progresjon blant de som var over gj.snt. gode..
Men nå vil jeg ha litt on-topic på min topic. Gjerne i tillegg til en diskusjon om norsk skole :-P
Svar #9
16. juni 2009 av Håkon (Slettet)
Svar #10
16. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Side 21, oppgave 19
Svar #11
16. juni 2009 av Håkon (Slettet)
Skriv et svar til: Born-Haber syklus
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.