Kjemi
Hva fikk dere på eksamen?
Regner med at man finner en del av dem her.
Selv håper jeg på 4, men regner med å få en 3'er.
EDIT: YESS, fikk 4er!!!! :-)
Hva med dere?
Svar #1
24. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Svar #5
26. juni 2009 av Håkon (Slettet)
Svar #7
26. juni 2009 av TMH (Slettet)
I så fall er jeg en av de 2,6%-ene :)
NERD... :-P
Always have, always will! :-P
Svar #8
27. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Svar #9
27. juni 2009 av Antiloope (Slettet)
Fikk vitnemålet i dag. 6 på matte og kjemi, 5 på norsk. Positivt overrasket, men bare over norsken :-P
Gratulerer!
Har lest på et annet forum at det var mange som fikk dårlig karakter på norskeksamen, så det er godt gjort å få 5.
Jeg er fremdeles fornøyd med min 4'er på kjemien :mrgreen: Det var høyeste karakter i klassen.
Svar #10
27. juni 2009 av Yngevege (Slettet)
Svar #11
28. juni 2009 av Håkon (Slettet)
Tja, er det så lite da?
fys-mek...? er det fysikk&mekanikk?
Har ikke fått tilbake matten enda, så jeg kan ikke si noe om alle fagene i år, men de ligger ofte på rundt 10% A. Så 2.6 prosent er ganske lite ja. Fys-mek er et nesten rent mekanikkurs . Første fysikkurset for de som skal studere fysikk. (http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys/FYS-MEK1110/index.xml
Svar #12
28. juni 2009 av TMH (Slettet)
Har bare hørt om 1 sekser, og det var i lokalavisa, der det var en med snitt på 6,00...
Så vidt jeg vet er det veldig få som får seks i norsk. Synes nok kravene ligger unaturlig høyt.
Og gratulerer med gode resultater Yngevege! Og lykke til i den store kjemifinalen!
Svar #14
30. juni 2009 av adastra (Slettet)
Synes saken gir inntrykk av meget dårlig journalistikk. Overskriften "kunnskapsløftet ga dårlige karakterer" er bastant, og tas på bakgrunn av at S-matteelever har fått dårlige resultater. Var ikke dette typisk også i det tidligere mz-faget? Elevene har jo nettopp gjort dette valget fordi de er dårlige i matematikk. (En teori sier at nivået til en skole er omvendt proporsjonal med produktet av S-elever og elever med C-språk :-P)
"–Jeg synes eksamenen var uvant. Det var ikke en oppgavetype jeg hadde forberedt meg på, sier Grundt. " Og hva forventer han når alle hjelpemidler er tilgjengelig? En oppgave der han kan skrive svaret rett av læreboken?
"–Men det jeg synes er mest overraskende, er at så mange strøk i matematikk. Mange opplever det som veldig urettferdig." Strykkarakteren uttrykker null måloppnåelse. Selv ikke "redningsplankene" som finnes i alle sett greier de ikke. Det er tvert imot rettferdig at de som har greid å sitte i flere hundre matematikktimer uten å oppnå noe får stryk.
Etter min mening er det flaut både av rektor og elevene og syte til media på denne måten...
Svar #15
30. juni 2009 av Plutarco (Slettet)
Innfør pugging av grunnleggende identiteter og formler, og dyrk den gode, gammeldagse tavleundervisningen iblandet streng disiplin og strikte lærere/frøkner som yter respekt fra elevene.
Fjern all unødvendig oppgavetekst og kunstige problemstillinger, og la en diff.ligning være en diff.ligning, ikke en sonette om en fjott som heter Per og som skal fylle et badekar med batterisyre.
Svar #16
30. juni 2009 av eliGent (Slettet)
Svar #17
01. juli 2009 av adastra (Slettet)
Dette er faktisk bedret i kunnskapsløftet. Kjemi var et fag hvor oppgavene var sterkt preget av #tante-Olga mener..."-faktoren, mens det i kunnskapsløftet fokuseres mer på kjemikunnskaper enn drøfting av kjemifaglig innhold i samtaler...
Enig i at det er positivt, men samtidig har kjemien nærmest blitt avmatematisert. Istedenfor å fokusere på den generelle kjemien med et godt fokus på praktisk regnetrening, er det nå blitt viktigst å pugge sitronsyresyklus og fakta om materialer. Bare se på årets kjemieksamen, der den første oppgaven på del 2 var påvisningsreaksjoner i organisk kjemi. Dette kunne jo selv retards slå opp å skaffe seg poeng på...Fokuset i kjemi må være forståelse! (de som ikke greier å forstå kan naturligvis pugge stoffet)
Svar #18
02. juli 2009 av snorre89 (Slettet)
Skriv et svar til: Hva fikk dere på eksamen?
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.