Kjemi
NMR - EKSAMEN
22. mai 2012 av
KjemiHanneBetz (Slettet)
Hentet fra Kjemi 2 eksamen vår 2011
Analyse
Forbindelsen X blir oksidert til Y. 1
H−NMR av Y har to topper og viser at forholdet mellom
antallet til de ulike hydrogenatomene er 4:6.
X kan være
A. butan–2–ol
B. pentan–2–ol
C. pentan–3–ol
D. heksan–3–ol
Hvordan skal man resonere seg fram til dette? Jeg klarer å finne de fire ulike ketonene alkoholene oksideres til, men deretter?
Og kan >CO gruppen i et keton være en egen topp?
Takk!
Analyse
Forbindelsen X blir oksidert til Y. 1
H−NMR av Y har to topper og viser at forholdet mellom
antallet til de ulike hydrogenatomene er 4:6.
X kan være
A. butan–2–ol
B. pentan–2–ol
C. pentan–3–ol
D. heksan–3–ol
Hvordan skal man resonere seg fram til dette? Jeg klarer å finne de fire ulike ketonene alkoholene oksideres til, men deretter?
Og kan >CO gruppen i et keton være en egen topp?
Takk!
Svar #1
22. mai 2012 av Janhaa
nå har jeg bare kladda kjapt, men:
A: vil ha ca 5-6 topper (multipletter, inkl OH-gruppa)
B: vil ha ca 5 topper (multipletter, inkl OH-gruppa)
C: vil ha ca 3 topper (multipletter, inkl OH-gruppa),
dvs 2 topper (multipletter)
(n+1) regelen gir 2 topper:
der metylenprotonene kobles til metylprotonene (kvartett)
OG motsatt
der metylprotonene kobles til metylenprotonene (tripletttt)
siden der er flere metylprotoner enn metylenprotoner,
blir forholdet 2:3.
D:vil ha ca 4 topper (multipletter, inkl OH-gruppa)
A: vil ha ca 5-6 topper (multipletter, inkl OH-gruppa)
B: vil ha ca 5 topper (multipletter, inkl OH-gruppa)
C: vil ha ca 3 topper (multipletter, inkl OH-gruppa),
dvs 2 topper (multipletter)
(n+1) regelen gir 2 topper:
der metylenprotonene kobles til metylprotonene (kvartett)
OG motsatt
der metylprotonene kobles til metylenprotonene (tripletttt)
siden der er flere metylprotoner enn metylenprotoner,
blir forholdet 2:3.
D:vil ha ca 4 topper (multipletter, inkl OH-gruppa)
Skriv et svar til: NMR - EKSAMEN
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.