Akkurat nå er 56 pålogget.

Matematikk

Matte eksamen!

28. mai 2013 av amina (Slettet)
Hei!
Har matte eksamen i morgen en ting som jeg lurer på. Kunne dere værsåsnill hjelpe meg?
En ting som garantert kommer.  Funksjonsdrøfting av den deriverte
Eksempel:
Trykk på den linken under å se på oppgave (6.72)

http://sinuss1.cappelendamm.no/c240698/binfil/download.php?tid=261516

SE forskjellen på oppgave løsningen i a og c. Hvorfor bruker dem 2.gradsformel på c og ikke på a? Altså er det noe i selve likninken som sier at her skal vi gjøre det og her skal vi gjøre sånt? Skjønner ingenting av det. den som vil hjelpe redder livet mitt.


NB! Forresten se på b) er ikke fortegnslinja feil der? skulle egentlig vært motsatt? eller er det jeg som ikke ser riktig!

Vemter på svar
Takk!

Brukbart svar (0)

Svar #1
28. mai 2013 av Janhaa

skjønner ikke helt,  2. gradsformel? de bruker jo ikke det...fortegnslinjer...
fasit er uansett korrekt...

Svar #2
28. mai 2013 av amina (Slettet)

Med 2.gradsformel mener andregradsformel.
altså: ax+b+c formel.
jeg har vanskeligheter med å sette det ut:

Brukbart svar (0)

Svar #3
28. mai 2013 av Janhaa

Med 2.gradsformel mener andregradsformel.
altså: ax+b+c formel.jeg har vanskeligheter med å sette det ut:

d forstår jeg, men jeg trur du misforstår...
jeg ser bare fasit, men virker som oppgava etterspør max/min og da må polynomfunksjoner deriveres og drøftes på fortegnslinje...

Brukbart svar (0)

Svar #4
28. mai 2013 av Janhaa

Med 2.gradsformel mener andregradsformel.
altså: ax+b+c formel.
jeg har vanskeligheter med å sette det ut:

2. gradsformel/andregradsformel er ABC-formelen:



den brukes jo ikke i fasit...

nicht wahr?


Svar #5
28. mai 2013 av amina (Slettet)

Tusen takk Amina fordi du vil hjelpe mg før eksamen, men kjære deg  det jeg alrdi har skjønt er hvordan jeg skal klare å sette dt ut:

eks: -x^3+2x^2
i fasiten står dt at dt blir :  x(-3x+4)
når vi setter dt i fortegnslinja går x en greit, men hva med(-3x+4) ?hva lønner dt seg å sette istedet for x?

Brukbart svar (0)

Svar #6
28. mai 2013 av Jesta (Slettet)

hva med(-3x+4) ?hva lønner dt seg å sette istedet for x?


Du setter -3x+4=0 -> x=4/3, så kan du sette dette som et nullpunkt på fortegnslinja.
De bruker i løsningsforslaget ikke abc-formelen, kun faktorisering med å putte x utenfor parantesen.

Svar #7
28. mai 2013 av amina (Slettet)

Takk! Jesa
Det er riktig dt du har skrevet, men er dt men å forkorte -3 mot tre liksom?
var dt derfor du valgte 4/3
altå ha 3 i nevner?
-3*4/3

Brukbart svar (0)

Svar #8
28. mai 2013 av Jesta (Slettet)

Jeg løste likningen -3x+4=0, for å finne nullpunkt.
Det medfører -3x=-4, som igjen medfører at x=4/3

Skriv et svar til: Matte eksamen!

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.