Norsk (Bokmål og Nynorsk)
Norsk eksamen
Hei jeg har snart norsk eksamen, eller om en månede ca. jeg synnes at det er det vanskeligste faget jeg har, og skjønner ikke myee
men jeg lurte på en ting. på udir står det at elevene blir testet i :
informere ved å presentere, forklare eller gjøre rede for et faglig emne
argumentere ved å grunngi og forsvare synspunkter og meninger
resonnere ved å drøfte ulike sider ved en sak for å kunne ta stilling, eller reflektere over et emne eller en problemstilling
jeg har lest gjennom det flere ganger, men er ikke det samme ?
Alle ligner o kjempe mye
Svar #1
02. april 2014 av theriksen (Slettet)
Hei Realisten
Når du informerer, så samler du kunnskap fra én eller flere kilder og presenterer, forklarer eller gjør rede for dette. Du skal kun speile det og ikke ilegge det noen personlige synspunkter eller liknende.
Når du argumenterer så skal du ta utgangspunkt i en gitt sak eller et gitt tema og ta opp gode og dårlige sider ved det, alltid bruke argumenter for og i mot det du skriver om. Her skal du gjerne ha med ditt personlige synspunkt, og du skal kunne forklare det du skriver og mener. En argumentering har ikke nødvendigvis alltid en konklusjon.
Resonnering er å drøfte ulike sider ved en sak eller et tema. Det betyr at du skal se på ulike sider ved saken, både negative og positive og deretter ta stilling til enten A eller B. Resonnementer har alltid en konklusjon.
Jeg håper dette kan hjelpe deg på vei og lykke til med eksamen!
Svar #2
03. april 2014 av Realisten (Slettet)
åja tusen takk for svar !
Har jeg forstått det riktig ?
- Informere: her må jeg bare utdype mer av et emne, ikke noe av hva jeg mener. Men bare for eksempel;
``Gjør rede for de politiske endringene i norge ``
Da blir det feil å si ; jeg mener at det har skjedd endringer....., men heller i det siste har det skjedd store endringer i norsk politikk.
Så dette har jeg skjønt tror jeg, men jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på resonerende og argumenterende tekst. Er de ikke prikk like ?
Tusen takk fordi du er villig til å hjelpe meg :-)
Svar #3
04. april 2014 av theriksen (Slettet)
Hei igjen Realisten,
Helt like er de ikke. I en argumenterende tekst skal du kun argumentere, altså begrunne og delvis forklare emnet du skriver om. Du skal altså bare ta for deg emnet som det ligger og det du kan se av det akkurat når du skriver om det.
I en resonnerende tekst skal du forsøke å finne ut av noe, og ikke kun argumentere. Du skal med andre ord reflektere rundt temaet ditt og komme frem til en konklusjon, som du ikke nødvendigvis kan se fra begynnelsen av.
I en resonnerende tekst utforsker du temaet i dybden, mens i en argumenterende tekst tar du kun for deg det overfladiske.
Lykke til og bare hyggelig å kunne være til hjelp!
Skriv et svar til: Norsk eksamen
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.