Akkurat nå er 27 pålogget.

Historie

2 verdenskrig

04. april 2014 av Realisten - Nivå: Vgs

hei 

kan noen på en enkel måte forklare meg årsakene til 2 verdenskrig ?
var det flere ? 

læreren min sier at du må forklare meg på en bra måte :-)

Brukbart svar (0)

Svar #1
06. april 2014 av Sigurd

Her er noen tips til hva du kan se nærmere på. Jeg antar at læreboka forteller litt om bakgrunnen og årsakene i begynnelsen av kapittelet om 2. verdenskrig?

Det er nok flere årsaker, og ofte er bildet mer sammensatt enn som så. Men her er det jo sentralt å legge vekt på fascismen og Hitlers veg til makten. Hvorfor fikk han så mye makt? Vi har økonomisk krise i Europa og mistillit til demokratiet vokser fram. Lovnader om å sikre arbeid til alle, gjenreise Tyskland. Nasjonalismen som rådde i Europa. For å unngå kommunisme trekker folk seg til den rake motsetningen.

Adolf Hitlers opprustning og brudd med Vesailles-traktaten. Hevnlyst etter første verdenskrig? Verden observerte at Hitler brøt med Versailles-traktaten, men grep ikke inn. Mange mente den hadde vært for streng og at landet måtte ha rett til å bestemme over seg selv (nasjonal selvbestemmelsesrett).

Vi må også se på Mussolinis rolle i Italia, og hans mål om å utvide koloniriket i Afrika (Etiopia). Her ser vi også hvordan britene og franskmennene var passive.

Noen vil hevde verdenskrigen startet i Asia, med Japans framstøt mot Kina.

Borgerkrigen i Spania, der Francisco Franco (også inspirert av facistiske ideer) gjorde opprør mot den lovlig valgte regjeringen. Støttet av Hitler og Mussolini, som fikk prøvd ut våpnene sine. Sovjet støttet republikken, mens Frankrike og Storbritannia igjen var passive. De ønsket å bruke penger på sosiale reformer.

Men etter at Hitler tok Tsjekkoslovakia og siden Polen, kunne ikke britene og franskmennene lenger godta "nasjonal selvbestemmelsesrett", og de erklærte krig mot Tyskland 3. septemer 1939.

Svar #2
06. april 2014 av Realisten

Hei takk for svar, men jeg skjønner ikke hvorfor versailtrakteten var en årsak ? det var på slutten 1VK, men hva fikk den til å starte 2 VK ?

Tusen takk for hjelpa men, det var litt vanskelig for å forstå alt, da jeg er 2 språklig :)

Takk igjen !

Brukbart svar (1)

Svar #3
06. april 2014 av Sigurd

Versailles var jo på en måte en straff til Tyskland etter 1. Verdenskrig, som kanskje var for streng? Og gjorde at Tyskland ville hevne seg?

Svar #4

åja takk :)  nå skjønte jeg 

hva med børskrakket ?

Brukbart svar (1)

Svar #5
06. april 2014 av Sigurd

Det er også sentralt! Fordi verden (og også Tyskland!) slet økonomisk, folk hadde dårlig med arbeid. Det kan være en viktig grunn til at demokratiet ble svekket og at f.eks. Hitler kom til makten - som dermed er avgjørende for at det ble krig.

Svar #6

åja takk skal du ha :)

men at det ble store økonomiske kriser, hva hadde det med hitler som kom til makta og gjøre ?

Brukbart svar (0)

Svar #7
06. april 2014 av Sigurd

Folk hadde ikke lenger troen på demokratiet, som ikke klarte å skaffe arbeid til alle. Hitler lovet forandring om han fikk makten. Slik fikk de "ekstreme" partiene høyere oppslutning ved valgene. Det er også noe Hitler faktisk klarte å gjennomføre; arbeidsledigheten ble mindre!

Skriv et svar til: 2 verdenskrig

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.