Akkurat nå er 4 pålogget.

Fysikk

Oppgave 11.318 rom stoff tid 2

09. april 2014 av hannah (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei. jeg trenger hjelp med en oppgave. Jeg tar fysikk 2 som privatist og trenger derfor å være sikker på at jeg forstår dette før jeg går videre.

a. Slik jeg ser oppgaven, beveger strømmen seg fra + til-, det betyr at vi får et magnestisk felt som peker nedover. Hvis jeg nå bruker høyrehåndsregel for å finne ut Fm, får jeg det ikke til å stemme at ringen hopper oppover???

b. For at magneten skal ligge stille, må vel strømmen skifte retning, det kan jeg ikke se at skjer.

c. dersom ringen blir liggende, har strømmen skiftet retning, og ringen vil hoppe opp ved at strømmen blir brutt.

Tenker jeg helt feil? Synes det er vanskelig å utvikle en full forståelse bare ved å forholde meg til en lærebok, særlig når jeg ikke finner løsningsforslag. Veldig takknemlig for svar her. ( Har lagt ved bilde på oppgaven. )

Vedlagt fil: 11.318.JPG

Brukbart svar (0)

Svar #1
10. april 2014 av platt (Slettet)

Heisann, stusset litt på denne selv. 
Men jeg anbefaler at du ser på:

www.khanacademy.org  -> learn -> science -> phisics -> Electricity & magnetism.

Og ser gjennom undervisningen som omhandler magnetisme og induksjon.

Svar #2
10. april 2014 av hannah (Slettet)

takk for tilbakemelding:) men nå tror jeg faktisk jeg skjønte det.

Kan det være slik at strømmen går med urviser i kretsen, men i motsatt retning i ringen? Feltlinjene går vertikalt nedover i spolen, men de står skrått ned i ringen fordi magnetfeltet danner et lukket system? Dette fører til at vi, når vi bruker høyrehåndsregel nr 3 får en magnetisk Kraft Fm som peker skrått opp mot vertikallinka. Kraften er komponent av Fy og Fx og dersom Fy er større enn G vil ringen hoppe opp.

Så misforsto jeg oppgave b litt, men jeg tror det er slik at ringen blir liggende, siden denne kraften jo kun virker ved strømendring. Den slutter å virke straks strømmen blir konstant, når vi da slår av strømmen, vil denne ringen igjen hoppe opp, da det igjen skjer en endring.

Hmmm...

Brukbart svar (0)

Svar #3
10. april 2014 av platt (Slettet)

Det høres logisk ut for meg. Husk at det induserte magnetfeltet i metallringen vil være motsatt rettet ifølge Lenz' regel, som sier at det induserte magnetfeltet vil motvirke den ytre påvirkningen.

Skriv et svar til: Oppgave 11.318 rom stoff tid 2

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.