Akkurat nå er 5 pålogget.

Matematikk

Sannsynlighet, hypergeometrisk forsøk (?)

12. mai 2014 av annaliv - Nivå: Vgs

På en videregående skole er et parti elever trekt ut til munnlig eksamen. Det er 6 kandidater i partiet. På skolen er det 3 matematikkgrupper. Gruppe 1 har 18 elever, gruppe 2 har 21 elever, og gruppe 3 har 17 elever. 

a) Regn ut sannsynet for at partiet har to elever fra hver av de tre gruppene. 

b) I dei tre gruppene er det, i rekkefølge, 4,8 og 5 jenter. Regn ut sannsynet for at det i partiet er 2 jenter fra hver av de tre gruppene.

a) Denne fikk jeg til, og svaret ble 0,134.

Noen som kan hjelpe meg på b)? Der skal svaret bli 0,000052.
Er ikke sikker på hvordan jeg skal gå frem :-/

Brukbart svar (0)

Svar #1
12. mai 2014 av Janhaa

her får jeg et mye større tall enn fasit på 2 ulike måter....

Svar #2
12. mai 2014 av annaliv

Hmm, så rart! Det er oppgave 7.165 i Sinus S1. Søkte opp på nettet og får ikke opp at det er feil i fastien heller, men kan godt være at det er det!

Hvordan regnet du oppgaven i så fall? :-)

Brukbart svar (0)

Svar #3
15. mai 2014 av Kjemilærer

a) Dette er en hypergeometrisk situasjon der du velger fra tre grupper,

P(2 fra hver gruppe) = \frac{\binom{18}2*{\binom{21}{2}*\binom{17}{2}}}{\binom{56}{6\frac{}{}}} = 0,135 = 13,5%

b) Hypergeometrisk igjen. Glem guttene, her skal du trekke 2 jenter fra hver jentegruppe når du vet at du trekker to fra hver gruppe:

P( 2 jenter fra hver gruppe) = \frac{\binom{4}2*{\binom{8}{2}*\binom{5}{2}}}{\binom{56}{6\frac{}{}}} = 5,17*10-5 = 0,000052

Håpet om at fasiten er feil holdt desverre ikke denne gangen heller! (Men det hender).

Skriv et svar til: Sannsynlighet, hypergeometrisk forsøk (?)

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.