Kjemi
Kjemi 2 muntlig-praktisk eksamen (privatist)
Hei! Finner svært lite tips/erfaringer fra kjemi 2 muntlig-praktisk eksamen. Noen som vil dele? Jeg er så usikker på hva slags spørsmål man kan få, hva jeg burde øve mest på, osv.
Svar #1
18. mai 2014 av Aiwe (Slettet)
Hei!
Jeg var oppe til kjemi 1 og 2 muntlig for ca 1 mnd siden.
Jeg tror det kommer helt ann på hvilken oppgave du trekker, jeg fikk elektrolyse som tema og fikk forsøk og utspørring på dette sammen med redoks generelt. Tilleggstema var reaksjonsmekanismer i organisk kjemi, skulle identifisere og forklare i detalj hvordan addisjonen gikk til (via Markownikovs regel osv) med opptegning av strukturformel og navnsetting osv.
Veldig grei eksamen og folk var veldig koselige og bevisste på at man har lært seg dette selv, så ikke gru deg for mye! :)
Jeg tror garantert at organisk er et tema, enten som hovedoppgave eller tilleggstema, siden det er så sentralt og viktig i kjemi 2. Forsøk blir det nok veldig lite av, det er ikke tid til store greier, så det er mer en oppgave man løser teoretisk med kanskje noen få "forsøkselementer". Har du hatt lab-kurs?
Det aller viktigste er å ha kontroll på teorien og ha sett på fosøkene, siden dette er mye mer praktisk rettet fag enn kjemi 1 og teorien er veldig knyttet til det praktiske. Det er ikke mye fokus på utregning, men mer prinsipper og oppgaveløsning gitt teoretiske prinsipper rettet mot et konkret eksempel.
Det aller beste rådet jeg kan gi som hjalp meg utrolig mye (ikke minst i forhold til det å ikke være så nervøs) er å snakke kjemi, mye! Jeg snakket masse kjemi med en jeg kjenner som går kjemi på uio og det gjorde at jeg ikke var redd for å si noe feil eller uttale osv.I tillegg finner man fort ut hva man er usikker på eller kan/ikke kan når man skal forklare kjemi til noen andre (spesielt om de kan mer kjemi enn deg ;) ) Så det er absolutt noe av det viktigste for en god opplevelse av muntlig i kjemi spør du meg.
Skriv et svar til: Kjemi 2 muntlig-praktisk eksamen (privatist)
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.