Akkurat nå er 5 pålogget.

Matematikk

eksponentialfunksjon Modellering.

19. mai 2014 av nathalie - Nivå: Vgs

Kan noen forklare meg dette.

En ball blir kastet rett oppover. funksjonen b gitt ved

b(t)= -5t2 +25+2 viser ballens høyde b(t) meter over bakken etter t sekunder.

funksjonen  tegn grafen for 0≤ t ≤ 5,5.. skjønner ikke dette med eksponentialfunksjon.

Svar #2
19. mai 2014 av nathalie

har problemer med å komme meg til den linken. kan du forklare meg enkelt hva 0≤t≤5,5 betyr.

ser jo på grafen at kastet varer fra 0 til 5,5 sek, men skjønner ikke hva som menes med at jeg skal tegne grafen for det.

Svar #3
19. mai 2014 av nathalie

har problemer med å komme meg til den linken. kan du forklare meg enkelt hva 0≤t≤5,5 betyr.

ser jo på grafen at kastet varer fra 0 til 5,5 sek, men skjønner ikke hva som menes med at jeg skal tegne grafen for det.

HVis jeg skal prøve å tolke funksjonuttrykket tenker jeg at -5t2 betyr at den faller 5meter i sekundet etter den har nådd topppunkt(?). at den er opphøyd i 2 er fordi det er en andregradsfunksjon, stor mer kan jeg ikke si om det. ser av konstantleddet at den ble kastet fra to meter over bakken. hva står 25t for?

Mulig spørmålene mine er helt på jordet, men vil være sikker på at jeg forstår det meste jeg holder på med.

Skriv et svar til: eksponentialfunksjon Modellering.

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.