Akkurat nå er 18 pålogget.

Kjemi

Oppgave 1 kjemi 2 høsten 2013

19. mai 2014 av Anja (Slettet)

Jeg har gjort oppgave 1 på del 1 av eksamen for hsten 2013! Om det er noen andre kjemientusiaster som gjør seg klar for skriftlig så er det bare å se igjennom og si ifra om dere er uenige i noen av svarene. Jeg gjorde oppgave 1 på ca under 15 min, så er ikke sikkert alt er riktig. Ville bare høre med noen andre med tanke på at fasitten ikke ligger ute ;-)! 

a)B

b)C

c)C

d)D

e)A

f)D

g)A

h)A

i)C

j)A

k)D

l)D

m)D

n)A

o)C

p)C

q)A

r)D

s)C

t)A

Brukbart svar (0)

Svar #1
19. mai 2014 av subba (Slettet)

eg ville ha sagt at h  er b 

Brukbart svar (0)

Svar #2

og k er D siden karboksylgruppen er polar 

OG T ER C 

Svar #3

Det kan sikkert stemme :-)! 

b) 2H2O + 2Na -> H2 + 2NaOH 

Det man skal finne er jo om cellepotensialet blir positivt som da tilsier at reaksjonen er spontan.

2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-  Ered: -0,83V

Na+ + e- -> Na  Ered: -2,71V

Da vil vi få et cellepotensial på: -0,83V -(-2,71V) = 1,88V 

Jeg kikket ikke så veldig nøye i tabellen, men kan vel konkludere med at b er riktig ja ;-)! Takk skal du ha! 

Svar #4

Du mener kanskje at k er B som også stemmer. Siden karboksylgruppe er jo mer polar enn benzenringer. Ah, nå skjønner jeg. Jeg leste feil på den siste deloppgaven. Vi har to speilbildeisomere som betyr at det er ett karbon med et kiralt senter. Det kirale karbonet er på karbon nummer 2 med gruppene -NH2 -COOH -H og resten av strukturen. Kommer nok til å gå igjennom deloppgavene litt mer grundig på den eksamen jeg skal ta :-)! Uansett takk for feedback!! 

Brukbart svar (0)

Svar #5

verse god :) og lykke til med kjemi 2 eksamen 

Brukbart svar (0)

Svar #6
15. november 2014 av Anders (Slettet)

Hei.

Har du gjort noen flere av oppgavene?

Skriv et svar til: Oppgave 1 kjemi 2 høsten 2013

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.