Akkurat nå er 148 pålogget.

Kjemi

Beregning av pH i ekvivalenspunkt

25. mai 2014 av bio94 (Slettet)

Hei! Jeg sitter og leser til eksamen i kjemi og jeg sliter alltid litt med slike pH-beregninger. Slik ser oppgaven ut: 

Oppgave 1 (30%) 
Melkesyre, laktat (HC6H5O3), er en svak enprotisk karboksylsyre med pKa = 3,18. Melkesyre 
spiller en viktig rolle i mange ulike biokjemiske prosesser. Melkesyre produseres kommersielt 
ved hjelp av bakterier og brukes blant annet i kosmetikk og i mat. For å bestemme innhold av 
melkesyre i prøver produsert av bakterien Bascillus acidilacti skal du utføre en 
titreringsanalyse. Til dette skal du bruke en 0,1143 M NaOH- standardløsning (kalibrator). 

a) Hvorfor må standardløsninger (kalibratorer) som NaOH-løsninger standardiseres 
(kalibreres/innstilles) før bruk i titreringsanalyser? Forklar hvordan du kan gjøre 
dette på labben og påpek hvor det er viktig å være nøyaktig. (Tegn gjerne figur). 

b) 25,00 ml av prøven med melkesyre ble fortynnet til 100,00 ml. Beregn 
konsentrasjonen i molar og i g/l av melkesyre i prøven når en 25,00 ml alikvot av 
fortynningen ble titrert og 18,27 ml 0,1143 M NaOH ble brukt for å nå 
ekvivalenspunktet. 

c) Beregn pH i ekvivalenspunktet for denne titreringen. Natriumlaktat (NaC6H5O6) er 
produktet i denne titreringsreaksjonen. 

Det er da deloppgave c jeg står fast på, enda jeg har gjort det mange ganger før men det er en stund siden :) I b fant jeg ut at den molare konsentrasjonen til melkesyra var 0,3341 mol/L. I fasiten står det på oppgave c at man må ta hensyn til fortynningen som er gjort og beregne ny konsentrasjon. Jeg lurer da på om noen inne her vet hvordan man skal gå frem for å finne pH i ekvivalenspunktet. For den konsentrasjonen jeg fant av melkesyren var jo da den konsentrasjonen den hadde i ekvivalenspunkt. Hvordan ville dere ha gjort c? :) På forhånd, takk!

Brukbart svar (0)

Svar #1
25. mai 2014 av Janhaa

er pH ca lik 8 ?

greit om du oppgir fasitsvar, så vi slepper å regne oss ihjæl.. :=)

Svar #2

Ja, den skal bli 7,93 :) 

Brukbart svar (0)

Svar #3
25. mai 2014 av Janhaa

Ja, den skal bli 7,93 :) 

akk ja, har regna matte, skal ha eksamen snart: altså ved ek pkt er n(HA) = n(OH^-) = 2,088 mmol

siden vi veit dette og [HA] veit vi også V(tot). Ved ek pkt dannes ei svak base laktat med [A^-] = 0,0572 M, der

pOH = 0,5(pKb - lg(0,0572)) = 6,03

og pH = 8

(ps jeg bruker egne formler for utregning av svake syrer/baser)...

Svar #4

Takk! :) Ja, jeg bruker nok en litt annen formel. Kb til natriumlaktat, som er 10*(-pkb) = ( [A^-]*[OH^-] ) / [HA] , tror jeg det var :) 

For å regne ut den nye konsentrasjonen på grunn av fortynningen som ble gjort brukte du sikkert den fortynningsformelen? 

Skriv et svar til: Beregning av pH i ekvivalenspunkt

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.