Akkurat nå er 5 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Dystopi

03. september 2014 av EspenF - Nivå: Vgs

Jeg trenger hjelp. Håper det er noen her som kan forklare dystopi for meg. Vi skal analysere George Orwells 1984. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. september 2014 av MalinChristina

Fantastisk! George Orwells 1984 er en av mine favorittbøker noensinne - som sier litt da jeg er litteraturstudent.

Du har kanskje hørt om "utopi" før? Det er et slik vi forestiller oss et helt perfekt samfunn vi ønsker å leve i. Dystopi er helt kort sagt det motsatte. Et skremmende, undertrykkende, negativt og destruktivt samfunn man ikke ønsker å leve i. I Orwells 1984 blir man overvåket til en hver tid, ved hjelp av kameraer, andre mennesker i samfunnet og mikrofoner. Kreativitet, glede og nyskaping er ting man ikke ønsker. 

Et morsomt tema i boka som viser dette poenget ganske godt er språk. I 1984 forsøker de å stadig kutte ned på det engelske ordforrådet, helt til det nesten ikke finnes ord for å uttrykke seg mer enn akkurat det som er strengt tatt nødvendig.

"It's a beautiful thing, the Destruction of words. Of course the great wastage is in the verbs and adjectives, but there are hundreds of nouns that can be got rid of as well. It isn't only the synonyms; there are also the antonyms. After all, what justification is there for a word, which is simply the opposite of some other word? A word contains its opposite in itself. Take ‘good,’ for instance. If you have a word like ‘good,’ what need is there for a word like ‘bad’? ‘Ungood’ will do just as well – better, because it's an exact opposite, which the other is not. Or again, if you want a stronger version of ‘good,’ what sense is there in having a whole string of vague useless words like ‘excellent’ and ‘splendid’ and all the rest of them? ‘Plusgood’ covers the meaning or ‘doubleplusgood’ if you want something stronger still. Of course we use those forms already, but in the final version of Newspeak there'll be nothing else. In the end the whole notion of goodness and badness will be covered by only six words – in reality, only one word. Don't you see the beauty of that, Winston? It was B.B.'s idea originally, of course," he added as an afterthought. 

1984 er et perfekt eksempel på hvordan en forfatter fremstiller et dystopisk samfunn som en slags advarsel eller oppvekker til datidens samfunn og lesere, for å unngå at samfunnet nettopp utvikler seg i denne retningen.

Håper dette gav deg en bedre forståelse av begrepet!

Malin

Skriv et svar til: Dystopi

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.