Akkurat nå er 5 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Dystopi

03. september 2014 av EspenF - Nivå: Vgs

Jeg trenger hjelp. Håper det er noen her som kan forklare dystopi for meg. Vi skal analysere George Orwells 1984. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. september 2014 av MalinChristina

Fantastisk! George Orwells 1984 er en av mine favorittbøker noensinne - som sier litt da jeg er litteraturstudent.

Du har kanskje hørt om "utopi" før? Det er et slik vi forestiller oss et helt perfekt samfunn vi ønsker å leve i. Dystopi er helt kort sagt det motsatte. Et skremmende, undertrykkende, negativt og destruktivt samfunn man ikke ønsker å leve i. I Orwells 1984 blir man overvåket til en hver tid, ved hjelp av kameraer, andre mennesker i samfunnet og mikrofoner. Kreativitet, glede og nyskaping er ting man ikke ønsker. 

Et morsomt tema i boka som viser dette poenget ganske godt er språk. I 1984 forsøker de å stadig kutte ned på det engelske ordforrådet, helt til det nesten ikke finnes ord for å uttrykke seg mer enn akkurat det som er strengt tatt nødvendig.