Akkurat nå er 42 pålogget.

Idrettsfag

Hvordan trene mage

05. september 2014 av emiliee - Nivå: Vgs

Hei!

Jeg skal utarbeide en øktplan for hvordan man best trener mage. Er det noen her som kan hjelpe meg med å finne noen gode øvelser som ikke krever for lang beskrivelse?

På forhånd takk!

Brukbart svar (0)

Svar #1
05. september 2014 av MortenOlsen88

Dersom du bare vil gjøre det enkelt å trene hjemme uten treningsapparater, vekter og utstyr, vil jeg nok anbefale å holde deg til noen klassikere:

Planken: Å stå i planken er veldig bra for ikke bare magen, men spesielt ryggen og magen. Len deg på albuene og stå på tærne, me ryggen så rett som mulig. Hold posisjonen så lenge du orker. Ta gjerne tiden på deg selv og øv deg opp til å stå lenger for hver gang.

Rumpehev: Ligg på ryggen med armene langs siden, med rette bein i nitti grader opp mot taket og bruk magemusklene til å løfte rumpa opp fra gulvet. Du velger selv hvor mange repitisjoner du gjør, men 3x12 er for eksempel ett greit tall. 

Benløft: Mens du fortsatt ligger på rygg med rette bein mot taket, hold beina helt rette mens du senker dem ned mot gulvet. STopp rett før beina treffer gulvet og løft dem opp igjen mot taket. F.eks. 3x12 repetisjoner.

Situps: helt klassiske situps er en god mageøvelse, så lenge du har en god teknikk og ikke overanstrenger nakken. F.eks. 3x12 repetisjoner. 

Svar #2
10. september 2014 av emiliee

Supert, MortenOlsen88!

Jeg har skrevet en øktplan nå som skal leveres på fredag. Håper læreren min syns den ser fornuftig ut.

Skriv et svar til: Hvordan trene mage

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.