Akkurat nå er 2 pålogget.

Kjemi

Beregning av konsentrasjon

06. september 2014 av bio94 (Slettet)

Hei! Jeg sitter med en innlevering i fysikk, men vil nesten si det er mer kjemi ;) Vi har en oppgave på engelsk som jeg har litt vanskelig med å få til så jeg tenkte jeg skulle prøve å legge den ut her :) Her kommer den: 

"A 5.00 mL sample of blood was treated with trichloroacetic acid to precipitate proteins. After centrifugation, the resulting solution was brought to pH 3 and extracted with two 5 mL portions of methyl isobutyl ketone containing the leadcomplexing agent APCD. The extract was aspirated directly into an air/acetylene flame and yielded an absorbance of 0,502 at 283,3 nm. Five-milliliter aloquots of standard solutions containing 0,400 and 0,600 ppm of lead were treated in the same way and yielded absorbances of 0,396 and 0,599. Find the concentration of lead in the sample in ppm assuming that Beer`s law is followed. "

Ja, det var da den oppgaven :) Beers lov: A(absorbans)=a(absorptivitet)*b(bredde på kuvette)*c(konsentrasjon). 

Kanskje oppgaven ville ha vært lettere på norsk, men er det noen som vil prøve og hjelpe meg med denne, hadde det vørt veldig fint! ;)

Takk! :D 

Skriv et svar til: Beregning av konsentrasjon

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.