Akkurat nå er 5 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

En folkefiende - Henrik Ibsen

17. september 2014 av jose (Slettet) - Nivå: Ungdomsskole

Vi skal skrive en analyse av en folkefiende af Henrik Ibsen. 

Jeg ved at det er et kjent norskt skuespill fra 1882 som også finnes på film nå, men jeg vet ikke egentlig så mye om stykket. Er det noen som kan hjelpe meg med viktige temaer jeg kanskje burde snakke om i analysen og ting jeg kanskje burde trekke paralleller til i forhold til andre skuespill av Henrik Ibsen, eller noe?

Brukbart svar (0)

Svar #1
17. september 2014 av FrkJohansen (Slettet)

En Folkefiende er et av Henrik Ibsen aller mest kjente skuespill, både i Norge og internasjonalt. Han skrev mange skuespill innenfor et relativt kort tidsrom. Skuespillet er en god blanding av komedie og tragedie - som flere av hans skuespill var. En Folkefiende er som flere av Ibsens andre skuespill hva vi kaller "samfunnskritisk". Ibsen brukte dette og andre skuespill han skrev til å peke ut viktige ting han syntes var feil i samfunnet i den tiden han levde under.

En Folkefiende er et skuespill i 5 akter, utgitt i 1881. Hovedpersonen i stykket er en "badelege" ved navn Dr. Stockman. Stockman oppdager att vannet i det lokale badehuset er forurenset og forsøker å fortelle dette til lokalsamfunnet. Fordi dette ville bety at badet måtte stenges for å renoveres/renses (som ville koste veldig mye penger) er ikke lederene i samfunnet interessert i dette. De motarbeider Stockman fra første øyeblikk og ender til slutt opp med å kalle ham en "folkefiende" under ett møte Stockman har organisert. Mot alle odds, til tross for alt samfunnet gjør for å holde ham nede, fortsetter Stockman å sloss for å få frem sannheten.

Skuespillet setter "sannhet" opp mot "egeninteresser". Hva er egentlig folket i det norske samfunnet mest opptatt av? Er det viktigere å få frem sannheten til enhver pris, eller vil folk gjøre det som passer dem best? Med tanke på hvordan handlingen i skuespillet utvikler seg, virker det ganske tydelig at Ibsen mente at det norske samfunnet var altfor opptatt av sine egne interesser.

Det er tre hovedretninger innenfor kritikken av dette skuespillet:

1. En del mislikte skuespillet på politiske grunnlag, fordi Stockman ikke respekterte demokratiet (ved å prøve å presse igjennom sin mening når flertallet sa nei).

2. En del mislikte skuespillet av religiøse grunner, da en hovedkarakter som banner og bruker mye stygt språk (til å være på den tiden) ikke er et veldig godt kristent forbilde.

3. En del likte skuespillet og den samfunnskritiske handlingen, og var enige med doktoren. Dette er de som støttet det de på den tiden kaldte "individualisme" i Europa.

Svar #2
17. september 2014 av jose (Slettet)

Takk FrkJohansen! Dette hjalp meg veldig.

Skriv et svar til: En folkefiende - Henrik Ibsen

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.