Akkurat nå er 39 pålogget.

Historie

Hvem vant 2. verdenskrig?

18. september 2014 av EspenF - Nivå: Vgs

Jeg ved at Tyskland og Japan tapte krigen og at de Allierte vant. Men det er ikke det svaret lærern vår leter etter.

Vi har fått at vite at vi skal prøve å tenke utradisjonelt. Jeg synes at det er en ganske så vansklig oppgave. Er det noen som har en idé om hvordan man kan se på det litt mer "utradisjonelt"?

Brukbart svar (0)

Svar #1
18. september 2014 av Ida89

Det jeg tror læreren din tenker på her er kanskje hvilke av de allierte som kom ut best etter andre verdenskrig. Den som kom aller best ut av krigen var helt klart USA. Landet tjente mye penger på våpenproduksjon under krigen og slapp samtidig unna det aller meste av kampene på egen territorium. Storbrittania ble mange steder bombet og jevnet med jorden. Etter krigens slutt hadde Storbritannia massive reparasjoner å gjønnomføre i landet, mens USA koste seg med sine fortjenester fra krigen. Storbritannia "mistet" flere land som ble selvstendige etter krigen og de ble etterhvert ganske avhengige av USA økonomisk og sikkerhetsmessig. 

Så derfor kan man på en måte si at USA var landet som virkelig vant, eller kom best ut av, andre verdenskrig!

Svar #2
18. september 2014 av EspenF

Tusen takk skal du ha Ida89.

Skriv et svar til: Hvem vant 2. verdenskrig?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.