Akkurat nå er 116 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Hvordan analysere en artikkel

22. september 2014 av EspenF - Nivå: Vgs

Jeg mangler en god mal for å analysere en artikkel. Er det noen som har noe forslag?

Brukbart svar (0)

Svar #1
22. september 2014 av Mariah

Dette er den oppbygningen jeg følger når jeg skriver en analyse av en artikkel:

Innledning - om analysen
Hoveddel - for og imot noe
Argumentasjon - nærmer seg slutten og ett resultat
Konklusjon - avslutning på oppgaven

Brukbart svar (1)

Svar #2
22. september 2014 av Ida89

Det kan hende du trenger/ønsker en litt mer detaljert beskrivelse av artikkel analyse enn hva som tilbys ovenfor. Jeg ville dele inn en analyse under disse underpunktene!

Grunnleggende informasjon: generell fakta rundt teksten det er snakk om, valgt av emne/tema du skal diskutere, om forfatteren av teksten og om målgruppen (ungdom, barn, jenter, gutter, voksne, fottballinteresserte, etc.) for teksten. En innledning til hva resten av oppgaven vil handle om.

Argumentdelen: I den neste delen burde du presentere hva som er forfatterens standpunkt og argumenter i teksten. Kanskje også bringe inn argumenter mot forfatteren, enten andres eller dine egne, på en saklig måte. Her er det viktig å passe på at alle argumenter er holdbare, baseres på bevis og at de er sterke.

Teksten som helhet: til slutt burde du skrive en slags avslutning til teksten, hvor du trekker alle trådene sammen. Du må finne ett sluttargument og en sluttvurdering av alt du har skrevet om i oppgaven. Her skal det aldri presenteres nye ideer eller fakta. Det skal bare være en kort avrunding av oppgaven.

Lykke til!

Skriv et svar til: Hvordan analysere en artikkel

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.