Akkurat nå er 14 pålogget.

Fysikk

Hva er tyngdekraft (under vann)

23. september 2014 av emiliee - Nivå: Vgs

Jeg skjønner ikke helt hvordan tyngdekraft under vann fungerer. Eller er det gravitasjon under vann?

Brukbart svar (0)

Svar #1
23. september 2014 av Lukas1

Jeg tror tyngdekraft er det som påvirker vannet. Jeg vet ikke om det er tyngekraft under vannet, men jeg tror at det er tyngdekraften til månen og sola som skaper tidevannet i havet.

Svar #2
23. september 2014 av emiliee

Det jeg lurer på er hvordan man flyter i vannet??? Er det fordi det er mindre sterk gravitasjon under vannet - så vi dras ikke like lett ned.

Brukbart svar (0)

Svar #3
23. september 2014 av Fysikkmatte

Først og fremst vil jeg gjerne påpeke at "tyngdekraft" og "gravitasjon" er to ord som betyr det samme. Det du mener med spørsmålet er nok ikke "hvordan fungerer tygdekraft eller gravitasjon under vann?", men heller "hvordan holder ting seg flytende i vannet? Er det ved hjelp av tygdekraft eller gravitasjon?"

Svaret er vel egentlig "nei". Båter, mennesker og en hel del objekter holder seg flytende i cann takket være "oppdrift". Når et objekt eller legeme har en lavere massetetthet enn væsken den befinner seg i, vil den automatisk drive oppover og være "lettere" enn væsken. Menneskers massetetthet er lavere enn vannets massetetthet. Dermed flyter mennesker i vann!

Svar #4
23. september 2014 av emiliee

Takk!!!! 

Brukbart svar (0)

Svar #5
23. september 2014 av Kjemilærer

Hei!

Her var det en del alternative tanker ute og går!

I vann er der oppdrift (også i luft!), dette fant Arkimedes ut for 2500 år siden. Når et legeme senkes i f. aks. vann, blir vi påvirket av en kraft lik tyngden av den fortrengte væskemengden. Denne kraften virker oppover, altså motsatt av tyngdekraften. Når du legger en gjenstand i vann vil den flyte dersom oppdriften oppveier tyngden, i motsatt fall vil den synke. det kan du merke hvis du holder en gjenstand som synker i et snøre under vann, det er lettere enn å holde den i lufta.

Tyngdekraften virker under vann, men den motvirkes av oppdriften.

Skriv et svar til: Hva er tyngdekraft (under vann)

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.