Akkurat nå er 282 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Kåseri eksempel

25. september 2014 av jose - Nivå: Vgs

Kan noen hjelpe meg med å rette et kåseri? Har skrevet et om bakterier og noen relevante nyhetssaker. Har jeg truffet de kriteriene som finnes for kåseri? Synes spesielt hoveddelen har vært litt vanskelig å få til? Hva sier folkets jury? 

Ikke vask kyllingen sier de...

I alle verdens aviser står det klart og tydelig: ikke vask kyllingen. Bildet spres av hvordan alle verdens innbyggere skyller kyllingen under vann så det sprer seg. Vannet fra krana spretter ned på kyllingen og opp hopper bakteriene. De flyr gjennom rommet og setter seg på de nyvaskede talerknene, på frukt og på skjærefjøla.

I Afrika sprer ebola seg som bakterier i kjøkkenet fra rå kylling. Istedenfor å melde fra om sine syke, så gjemmer de dem i husene sine. De vet ikke hvor smittsome sykdommene er og de sprer dem med både vann og mat.

Over alt i verden er uvitenhet og dårlige vaner med på å spre sykdom. Hvordan skal verden noen gang endre seg om vi ikke sprer kunnskapen?

Ikke vask kyllingen sier de.

Brukbart svar (0)

Svar #1
25. september 2014 av Ida89

Dette ser ut som en flott begynnelse/førsteutkast på et kåseri. Jeg ville nok kanskje anbefale deg å lage hele teksten litt lenger. Fylle ut litt mellom linjene! Fortsett slik du har skrevet til nå, så blir det nok et flott resultat!

Brukbart svar (0)

Svar #2
25. september 2014 av FrkJohansen

Du ser ut til å ha truffet mange av kriteriene for å skrive et bra kåseri. Som du sikkert vet skal et kåseri være en ironisk sakprosatekst (som nok burde være litt lenger, som kommentaren ovenfor foreslår) med språklige bilder og gjentakelser. Begge de to siste verktøyene har du brukt veldig godt! I tillegg har du skrevet om et veldig aktuelt (eller to aktuelle og relaterte) tema(er). Det er også noe sarkasme og kontraster i teksten, da du snakker om spredning av bakterier fra rå kylling i norske kjøkkener i en setning, og spredning av en epidemi i Afrika i neste! Flott!

Svar #3
25. september 2014 av jose

Takk for svar. Nå er jeg godt i gang med å legge til litt.

Brukbart svar (0)

Svar #4
03. september kl. 20.47 av Studentensomlurer

Hei jeg lurte på om noen kan se på teksten min og finne negative og posetive ting om den sånn at jeg er klar for eksamen

Bloggere

Omg jeg må se på det siste innlegget til sophie elise hun er bare så viktig. Vet du at det å bli blogger er det jeg vil bli når jeg blir stor. Jeg bare driter i skolen og legger ut sexy bilder av meg selv om hvordan mitt perfekte liv er så kan jeg tjene følgere og penger på det. Så jeg kan bli sponset til å be mine yngste følgere fra 6 års alder til å bruke lovlig botox for puppene for å ha det mest unaturlige looken ever. Også skal jeg gråte foran et kamera og hvis hvor trist det er at jeg mista vesken min i Malorica som er vert 100000 kr. Jeg forstår ikke folk som bruker sin dyrebare tid på skole og den dritten. Jeg har for eksempel ikke i bruk for kjedelige norsk fordi hva er det jeg skriver for no jeg liksom ikke bli einstein. Fuck erna solberg for at vi blir tvunget til å gå på skole i ti år tenk den  tiden kunne jeg ha vært foran pc og blogga og kjøpe noen eller tusen dyrebare sko.

takk for hjelpen

Skriv et svar til: Kåseri eksempel

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.