Akkurat nå er 52 pålogget.

Engelsk

Symbol i dikt

08. oktober 2014 av Lukas1 (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei. På skolen skal vi analysere et engelsk dikt og skrive en analyse på engelsk. Læreren gav oss en oppgave og noen dikt vi kunne velge mellom. Hovedoppgaven er å finne symboler i dikt. Jeg valgte diktet "The Road Not Taken", som jeg postet under her. Jeg vet ikke helt hva de mener med å finne symboler i dikt? Mener de fysiske symboler eller mer ting du kan lese ut av andre ord i teksten? Flott om noen kan gi meg en ide om hva symboler i dikt går ut på!

The Road Not Taken (by Robert Frost)

Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood
And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;
Then took the other, as just as fair,
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that the passing there
Had worn them really about the same,
And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black.
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.
I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
Two roads diverged in a wood, and I-
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.

Brukbart svar (0)

Svar #1
08. oktober 2014 av Ida89 (Slettet)

Å finne symboler i dikt handler om å finne en gjenstand eller en ide som representerer noe annet, ofte mer komplisert, i diktet. Et symbol kan være en plante som symboliserer livet eller et symbol kan være en tåre som symboliserer sorg. 

I dette diktet du skal skrive om av Robert Frost er veiene (roads) symboler. Han snakker ikke egentlig om fysiske veier, men om ulike veier og retninger man kan velge å ta gjennom livet. Han forteller ikke om en dag han var ute i skogen og ruslet og hvordan den ene stien han valgte å ta den dagen endret hans liv, men heller om hvordan retningen han har valgt å gå her i livet (når det kommer til de virkelig store avgjørelsene i livet) har endret livet hans. Når han snakker om skogen, skal nok den være et symbol på livet. Han gikk ikke inn i skogen, men kastet seg ut i livet. 

Håper dette hjelper!

Brukbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2014 av Jacobadm (Slettet)

Du kan også se på fargene som symboler og lese mere i denne artikkel

Skriv et svar til: Symbol i dikt

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.