Akkurat nå er 140 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Analyse: Et dukkehjem

16. oktober 2014 av Mariah (Slettet) - Nivå: Vgs

Hei. Er det noen som kan hjelpe meg igang med å skrive en analyse av skuespillet Et Dukkehjem?

Brukbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2014 av FrkJohansen (Slettet)

Et Dukkehjem ble skrevet av den norske dramatikeren Henrik Ibsen og utgitt i 1879. Skuespillet handler om Nora som i løpet av stykket strever med valget om hvorvidt hun burde bli værende hos sin mann - som ikke behandler henne slik hun burde behandles - eller om hun burde forlate ham. Skuespillet ble skrevet som en kritikk til hvordan menn og kvinners roller var i den viktorianske samfunnet. Navnet på stykket kommer av at Noras mann behandler henne som en dukke, som ikke får lov til noe som helst. Her er et sitat fra stykket: "Da jeg var hjemme hos pappa, så fortalte han mig alle sine meninger, og så havde jeg de samme meninger; og hvis jeg havde andre, så skjulte jeg det; for det vilde han ikke have likt. Han kaldte mig sit dukkebarn, og han legte med mig, som jeg legte med mine dukker". Til slutt forlater hun sin mann og sine barn.

Skriv et svar til: Analyse: Et dukkehjem

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.