Akkurat nå er 27 pålogget.

Norsk (Bokmål og Nynorsk)

Analyse av the Great Gatsby

17. oktober 2014 av emiliee (Slettet) - Nivå: Vgs

Vi har lest the Great Gatsby på skolen og nå skal vi skrive en analyse av teksten. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, fordi jeg ikke har skrevet en slik tekstanalyse før. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
17. oktober 2014 av FrkJohansen (Slettet)

The Great Gatsby er en roman som ble skrevet av forfatteren F. Scott Fitzgerald i 1925. Mottakelsen av boka var ikke så veldig suksessfull mens forfatteren fortsatt var i livet, men har blitt veldig populær etter andre verdenskrig.

Handlingen i romanen foregår på Long Island, hvor beboerne er splittet mellom den ny-rike vestkanten og den "gamle" rike østkanten. Historien fortelles fra Nick Carraways synspunkt.

Handlingen:

Romanen handler i bunn og grunn om kjærlighetshistorien mellom Gatsby og Daisy. Grunnen til at Gatsby steller til alle de overdådige festene sine er for å imponere Daisy. Tom kaller imidlertid Gatsby for kriminell, fordi han mener Gatsby ikke har tjent til seg pengene sine på ærlig vis. Mot slutten av stykket, etter en rekke utroskap og romanser, blir Myrtle overkjørt av Gatsbys bil. Sjåføren i øyeblikket var Daisy, men Gatsby velger å ta på seg skylden for ulykken. Myrtles mann George tror Gatsby var elskeren til Myrtle og at det var derfor han drepte henne. George bestemmer seg for å ta livet først av Gatsby og så av seg selv. Etter Gatsbys begravelse bestemmer Nick seg for å flytte hjem igjen - bort fra Long Island og fokuset på rikdom og uoppnåelige drømmer. Nick mener på slutten av boka at drømmen - både for Gatsby og for Amerika - er over.

Brukbart svar (0)

Svar #2
17. oktober 2014 av Jeppe101

Skolediskusjon.no anbefaler: Romananalyse

Svar #3
17. oktober 2014 av emiliee (Slettet)

Takk FrkJohansen! Jeg tror også at jeg bør ha med litt info om karakterene i boka. Kanskje litt karakteristikk av dem. Kan du kanskje hjelpe meg med det også?

Brukbart svar (0)

Svar #4

Karakterer:

Nick Carraway - innehar synsvinkelen til historien. Kommer fra en nokså rik familie og har akkurat flyttet til Long Island. Naboen til Jay Gatsby.

Jay Gatsby - en "nouveau riche", som de kaller det. En ny-rik person, som har tjent opp pengene selv heller enn å arve dem fra tidligere generasjoner. Han har siden ungdomstiden vært forelsket i Daisy og forsøker å vinne hennes kjærlighet tilbake.

Daisy Buchanan: En ung, vakker, overfladisk, overklasse kvinne fra en rik familie. Er gift med Tom og har en ung datter.

Tom Buchanan: Daisy sin mann, som er utro med en annen kvinne ved navn Myrtle.

Myrtle Wilson: En kvinne med dårlig råd, som bor i et dårlig område i utkanten av byen.

George Wilson: Myrtles mann. En arbeidskar med dårlig råd.

Jordan Baker: Kvinnen Nick faller for. 

Svar #5

Tusen takk igjen! Nå er jeg snart ferdig og har funnet noen bilder og sånn, men jeg trenger litt hjelp når det kommer til hvilke temaer forfatteren tar opp og læreren min sa at om jeg kunne ta med noen symboler ville det vært kjempefint! Kan du hjelpe meg ut en siste gang? På forhånd takk

Brukbart svar (0)

Svar #6

Temaer: 

en ny begynnelse i livet
sosialpolitikk
klasseforskjeller
brutalitet
svik
den amerikanske drømmen
kjærlighet

Symboler:

gull/gult - alt forfatteren beskriver som gult eller gullfarvet er negativt og har enten med penger eller død å gjøre. Et eksempel er at Gatsbys bil - som tar livet av Myrtle - er gulfarget.
den grønne lykta - en grønn lykt på Daisys' side av vannet lyser opp i nattemørket og fanger Gatsbys blikk.

Et godt tips kan være å se en av filmatiseringene av boka - som kan gjøre det litt lettere å få med seg alle de ulike karakterene og temaene!

Svar #7

TUSEN TUSEN TUSEN TUSEN TAKK! 

Brukbart svar (0)

Svar #8
09. februar 2015 av fant (Slettet)

Hvilke litterære virkemidler har forfatteren tatt i bruk? Har noen noe eksempler hvor han har tatt det i bruk?

Skriv et svar til: Analyse av the Great Gatsby

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.